Torsk i rød curry

Dette er en rask og fantastisk god smaksbombe man kan unne seg hvilken som helst dag.

Enkle thairetter går igjen her i huset, både til hverdag og fest. Det er spesielt variasjoner av fisk og kylling, i rød eller grønn curry. Jeg har alltid de to forskjellige typene curry tilgjengelig, i tillegg til kokosmelk. Rød og grønn currypaste får du kjøpt i de fleste dagligvareforretninger nå, rot deg frem til eksotisk-hylla. 

Denne får cowboyen min til å slurpe saus til gryta er tom. Prøv deg frem fra en teskje til et par spiseskjeer med rød currypasta, avhengig av hvor sterk mat familien liker å spise.

En leser har forresten brukt oppskriften under med grønn currypasta, og syns det smakte kjempegodt.

Oppskriften og fremgangsmåten finner du også på min matapp – sammen med over 150 andre oppskrifter på hverdagsmat.


 

Nok til 4.

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 25-30 minutter.

Her brukes det fersk chili i tillegg til currypasta. Den mengden kan du også justere selv, fra en halv eller ingen, til to som her. Et tips er å kjøpe en pakke med engangshansker som du har liggende på kjøkkenet.
Bruk dem når du skal skjære chilien på langs og ta ut frøene. Hvis du renser chili, og siden tar på deg selv i  nærheten av øyet – er store deler av den dagen ødelagt.

Dette trenger du

500 gram torskeblokk eller fire fileter uten skinn og bein
1 boks kokosmelk
2 ss rød currypasta
4 ts brunt sukker
2 ss soyasaus
2 røde chili finhakket
4 ss rapsolje
1 ts salt
1 ts pepper
ris

Slik gjør du

Finn frem det du trenger.


Kutt opp chilien i smått og sett på ris.

Ha 2 ss olje i en panne og stek fisken på begge sider med salt og pepper. Ikke stek den helt igjennom. Sett til side.

Ha 2 ss olje i en liten gryte sammen med rød currypasta, og rør rundt på middels varme til det begynner å lukte godt, ca 1/2 minutt. Ha ca halvparten av kokosmelken, og la det småkoke et minutt før du har i resten av kokosmelken og resten av ingrediensene og fisken.


 

Server med ris. Har du tilfeldigvis koriander eller noe annet grønt (her er det mynte) liggende, kan du selvsagt stæsje med litt blader på retten.

#oppskrift #mat #middag #torsk #curry #thaimat #redcurry #rødcyrrypasta #thai #fisk

 
Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

23 thoughts on “Torsk i rød curry

  1. Ann Kristin: Kan godt være at det går helt fint. Vanskelig å si noe sikkert – jeg bruker å bytte ut hvit fisk med annen hvit fisk, og laks med ørret. Men jeg tror jeg hadde tatt sjansen.;-)

  2. Kan informere om at grønn currypasta fungerte helt utmerket 🙂 Mannen i huset var strålende fornøyd med middagen! Takk for en kjempefin blogg 🙂

  3. Denne var så god! Jeg har utviklet ett kjærlighetsforhold til bloggen din- den har gjort hverdagen så mye enklere!

  4. Bente: Ja, den er utrolig god. Da er det en fest å spise fisk!:-D Så hyggelig at du liker oppskriftene jeg legger ut – da er det gøy å være matblogger.:-)

  5. Dette så veldig godt ut. Ett tips i stedet for å bruke ferdig currypaste er å ta følgende oppi kjøkkenmaskinen: 3 SS tomatpuree, 2 SS soyasaus, (1 ss fish sauce), 1 stilk lemongrass/pulver, 2 cm ingefær, 1 chili, 1 neve fersk koriander, litt sitron/lime. Blir mye friskere 🙂 Så tar du den hjemmelagde pasten og steker i olje i kjelen/stekepannen i 2 minutter for å få ut all aromaen og heller oppi kokkosmelk. (fisken stekes for seg og puttes oppi etterpå). Kok sammen med rød eller grønn paprika 🙂

  6. Henriette: Takk for supert tips!:) Jeg brukte å lage mine egne currypastaer før jeg ble mor. Så hadde jeg dem i isterningsbrett i frysa. Men det har blitt litt nedprioritert etter at barna kom.:-D

  7. Denne var kjempegod!! Inntatt i dag. Stekte litt rød paprika og brokkoli som vi også la oppi gryta, samt litt sitrongress. Tusen takk for oppskrift! Klem fra Kampen

  8. Michelle: Hei! Du kan regulere mengden currypasta og chili selv. Jeg tar av litt fisk til mine barn før jeg lager sausen, de er ikke så glade i chili (de er 3 og 5 år.) Eventuelt kan du bruke veldig små mengder med currypasta (f.eks en teskje) og droppe chili.:)

  9. Hei
    God oppskrift. Bare et tips; Jeg liker, når jeg lager thai curry, å frese grønnsakene litt først. I en kjele med litt varm olje. Så har jeg i curryen og lar den få surre i ca halvt minutt før jeg sper ut med kraft eller kokosmelk. Det gjelder curry generelt, også når jeg lager indisk. Da kommer smaken mere frem og man “myker kanten” på den litt. Også koriander og kaffir-limeblader!! Det må med! Det gjør noe med alt i thai-mat. Takk for oppskrift, jeg står på jobb og lurer på hva jeg skal bruke torsk til i dag. Dette var jo løsningen. Thasnx!!

  10. Hei.
    Kan eg bytte ut kokkusmelk med feks matfløte eller creme fraish ? har ei jente så ikje kan fordra kokkusmelk i maten, hehe.. og mor elsker det.. så blir kun brukt når hun ikje skal spise med meg

  11. Cecilie Gya: matfløte går sikkert helt fint. Du vil jo selvsagt ikke få den asiatiske smaken da på samme måte – men jeg vil tro det smaker godt likevel.:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top