Fiskepinner

Setter du av 30 minutter kan du lage en fiskepinnemiddag som er mange hakk hvassere enn de pinnene du finner i frysa på butikken, både på næringsinnhold og ikke minst smak. Og dette er ikke bare barnemat.

Hvis dere, som oss, av og til spiser de vanlige butikk-fiskepinnene, kan det være lurt å kalle dette noe annet når det kommer på bordet. Min 5-åring vet hvordan en butikk-fiskepinne smaker. Og dette smaker jo ikke det samme.

Dette smaker som et fiskeeventyr! Særlig er det parmesan/loff/sesamfrø-paneringen som gjør susen her.

Disse blir kalt supermegafiskepinner hjemme hos oss – noe som gir barna supermegakrefter. Mor føler seg ganske pigg etterpå hun også.

En genial dipp ved siden av er sitronyoghurt – rett og slett yoghurt naturelle med skviset sitronjuice og litt revet sitronskall i.

Nok til 4.

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, cirka 30 minutter. (litt avhengig av hva slags tilbehør du velger deg.)

Dette trenger du

1 pk (400-500 gram) torskefilet uten skinn og bein
1 egg
50 gram parmesan
3 ss sesamfrø
2 loffskiver med skorpe
f.eks. amandinepoteter så mange du tror dere spiser, eller andre partypoteter, eller små nypoteter
olivenolje
grovt havsalt
sitronsaft
dill eller en annen fersk urt
sherrytomater så mange du tror dere vil spise
1 dl gresk yoghurt eller matyoghurt
1 ts finrevet sitronskall
1 ss sitronsaft

 

Slik gjør du

Sett på vann til potetene og finn frem en stekepanne. Vask potetene (ikke nødvendig å skrelle disse). De skal koke i 15-20 min. Skjær dem gjerne i to for kortere koketid. Skjær fisken i fine pinner.

Kjør loffskiver og parmesan i en stavmikser til smuler. 

Bland inn sesamfrø med smulene.

Ha smulene på en litt stor tallerken, og et pisket egg (bare lettpisket med en gaffel) på en annen tallerken.

Rull fiskepinnene først i egg, så i smuler. Brun fiskestykkene på middels varme på begge sider i stekepanna. 

Når potetene er møre, heller du av vannet og blander inn litt olivenolje, grovt salt, skvis av sitron og eventuelt ferske urter som dill eller noe annet.

Hvis du vil ha sitronyoghurt ved siden av vasker du sitronen, og river litt av skallet fint på et rivjern. Bland dette og litt sitronsaft med yoghurten.

Ved siden av kan dere ha sherrytomater – eller revet gulrot hvis dere foretrekker det. Server med god samvittighet!

#fiskepinner #fisk #mat #oppskrift #middag 

Print

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

18 thoughts on “Fiskepinner

  1. Dette så godt ut! Jeg er glad i fisk og jeg tror jeg skal forsøke å lage dette med det første. Ellers fin og nyttig blogg 🙂

  2. Mia: Åh, det fikk jeg lyst til å lage i dag! De fiskepinnene er gode, altså. Men jeg må kalle det noe annet til mine egne barn. For i deres hode er fiskepinner noe annet enn dette.:-D Så bra at det smakte!

  3. Snublet over bloggen din helt tilfeldig, men likte med en gang ukesmenyene. Prøvde disse fiskekakene i dag. Stor suksess. Til og med sambo som hater alt av fisk likte disse(forskynte seg en gang til og med en gang til). Tusen takk. Blir flere oppskrifter fra denne bloggen utover…

  4. Vet di fabrikata fiskepinnene fra Findus kan evt stekes i ovnen, 15 min tror jeg. Kan man det med disse også? Mye enklere hvis man lager litt stor porsjon 😉

  5. Julie: Du kan sikkert prøve det, de er litt løsere i fisken enn de fra ferdige, derfor syns jeg det har vært greit å ta de i stekepanne. Men det skal ikke være noe i veien for å ta de i ovnen, altså.:)

  6. Sale Generic Fluoxetine Cephalexin Without A Prescription Buy Cipro In Canada [url=http://leviinusa.com]levitra purchase[/url] Buy Cephalexin In Uk Buy Generic Propecia 5mg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top