Sunne pannekaker

Skal vi ha pannekaker i dag, mamma? Når et par øyne som ikke har eksistert i mer enn litt over 7 år ser på deg med spent forventning er det ikke alltid like stas å svare – nei, gutten min – vi skal ha fisk. Lyset i blikket går, og han er visst ikke så sulten likevel.

Jeg tipper dette er et intermezzo vi kommer til å fortsette å ha noen år til, men det er gøy å kunne JA! litt oftere. Disse pannekakene kan jeg nemlig sette på bordet med mye bedre samvittighet enn de vanlige jeg lager. Som også er veldig gode, og som vi må ha av og til.

Men disse er sunnere, med masse smak –  og mer mettende. Og populære hos småttingene!

En av leserne mine ga meg et tips om at røren var enda lettere å steke med litt tynnere pannekaker dagen derpå. Så du kan med fordel lage denne røren om kvelden før dere skal ha disse til middag.

Oppskriften finner du selvsagt også på min matapp.  


 

Nok til 5-6 tykke pannekaker. Røra kan dobles, jeg anbefaler det til en familie med f.eks 2 voksne og 2 barn. Eventuelle rester er populær nistemat dagen etterpå. 

Fra kjøkkenbenk til middagsbord 40 minutter. Lager du røren kvelden før, tar det bare 10-15 minutter før det er mat.

Dette trenger du

3 dl fullkornsmel
1 dl havregryn
5 dl lettmelk
1/2 ts salt
4 egg
melange/plantemargarin til å steke i

Slik gjør du

Finn frem det du trenger. Bland det tørre godt. Spe på med melk mens du pisker med miksmaster. Pisk til slutt inn eggene. La røra svelle i 20-30 minutter, eller i kjøleskapet over natta.

Varm en stekepanne på middels varme og smelt litt plantemargarin.

Hell i så mye røre at den så vidt dekker bunnen. Drei pannen så røren blir jevnt fordelt over hele bunnen.

Snu pannekaken med en stekespade når den har stivnet på overflaten.

Pannekaken skal være gulbrun på begge sider. Røra holder seg flere dager i kjøleskapet, og den kan også fryses.

#pannekaker #oppskrift #mat #middag #hverdagsmiddag  

    

 

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

37 thoughts on “Sunne pannekaker

  1. Nå står ei dobbel røre og sveller på kjøkkenbenken 🙂 Så nå gleder store og små seg!
    Tusen takk for supre oppskrifter og ukemenyer! 😀

  2. Mine ble kjempegode, men hang ikke sammen i det hele tatt 😣 Fulgte oppskriften nøye, og har syns egentlig jeg er ganske dreven på kjøkkenet. Lurer på hva jeg gjorde galt, jeg. …

  3. lilili72: Oj! Så dumt! Det har jeg ikke opplevd selv – syns røren har vært veldig enkelt å bruke. De blir jo litt tykkere enn vanlige pannekaker, kan det være at mengden røre i panna ble litt for liten? Kan liksom ikke komme på noe annet… Hvor mange lagde du av 1 røre?

  4. Hva som kan ha gått galt: røra har ikke svelt lenge nok. Spesielt med både fullkorn og havregryn så trenger den lengre tid. Egg veier ikke det samme. Må kanskje legge til mer mel og la svelle på nytt. Slikt skjer i ett kjøkken. Hadde samme opplevelse med vafler laget på rester av risengrynsgrøt: De bare hang fast i jernet. Rettet seg med litt mer mel….

  5. Har vært på jakt etter Fibra fullkornsmel, men finner det ikke! Har vært på Coop butikker og ICA. Hvor har du handlet melet? Rema?

  6. Therese: Hei! Jeg regner ikke ut kalorier i rettene mine, men i motsetning til vanlige pannekaker er disse uten sukker og med fullkornsmel = sunnere enn de ordinære pannekakene.:)

  7. Jeg har most i en banan. Da får de en liten søtsmak, og det er bedre enn sukker som en lett dynger på etterpå!!

  8. Takk for oppskriften :):) mine første sunne pannekaker og de ble perfekte ! Smakte kjempegodt !! 😀

  9. Veien mot en sunnere kvardag, og eg havnet her!! Dei her skal testes ut idag 🙂 🙂
    Har en kresen mann, trur han er allergisk mot sunn mat:-D Så dette blir spennande!

  10. Super oppskrift! Dette falt i smak, hjertelig takk for oppskrift 😀 Alle i heimen er fornøyde!

  11. Blir tomatsuppe og pannekaker her i huset.
    Tomatsuppa har jeg laga flere ganger før,den er kjempegod.Så da må jo pannekakene prøves. 🙂

  12. Hvis man ikke har fullkornmel kan man bruke noe annet? Flere alternativer. Jeg bruker ikke så mye forskjellig mel. Så i perioder når jeg lager nye ting ender jeg opp m meltyper jeg skjelden bruker.

  13. Disse ble gode! De smakte sunt, men sunt-godt 🙂 Spiste de til middag med bacon og blåbærsyltetøy. Men ble veldig mett, trøtt og oppblåst av de haha. Uansett takk for oppskrift 🙂

  14. Skal sies at de ble mye bedre i dag etter røra stod i kjøleskapet et døgn! Ble også lettere å få de tynne (ble nok for “kompakte” i går) 🙂 Takk igjen for sunnere variant, ettersom pannekaker er en stor favoritt 😅

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top