Grillspyd med bakte rotgrønnsaker og grillet hjertesalat

De som fikk med seg gårsdagens blåskjell på grillen som jeg la ut her på bloggen, fikk antagelig også med seg at jeg er en av 10 bloggere som har blitt utfordret av Meny-kjeden til å lage sin signaturmeny på grillen. Et bud kom på døra med utrolig mye god mat oppi en pose. Posen hadde et bilde av meg i kokkehatt og med grillutstyr. Hvis det var meningen å smigre, så funket det kjempebra.:-)

Min tre-retters fikk altså en “ventepølse”/forrett-start med blåskjell, fennikel, hermetiske sherrytomater og eplemost i folie, og her kommer hovedretten.

Jeg fikk en hel kylling som jeg har maltraktert etter beste evne (du kan f.eks. se Bent Stiansen skjære opp en hel kylling på skikkelig vis på YouTube), og noen av kyllingbitene har fått på seg en liten badedrakt i form av langtidsmodnet skinke, mens noen får være nudister.

Uavhengig av om kyllingbitene er med eller uten badedrakt får de kose seg sammen med ananas og små pølsebiter på grillspydene. Jeg lar det være litt rom mellom bitene, så de ikke blir rå innerst ved å ligge for tett inntil hverandre.  

Som tilbehør har jeg valgt bakte rotgrønnsaker med en olje/honning/sitron-dressing, og grillet hjertesalat med hvitløk, smør og rosmarin.

For å si det sånn: Dette kommer jeg til å lage flere ganger i sommer!     

 

Fra kjøkkenbenk til hagebord – 40 min – 1 time. Det meste ligger i forberedelser. Kyllingen må skjæres/klippes opp (kyllingfilet går litt  raskere), sammen med pølser og ananas. Dette må tres på spyd. Hjertesalaten må skjæres opp og forberedes, og det må også rotgrønnsakene og dressingen. Men på grillen trenger rotgrønnsakene ca 20 min, salaten ca 10 min og spydene bare ca 5-10 min. Mye kan du også gjøre klart på forhånd, og med varm grill går resten ganske raskt.

Dette var alt det deilige jeg fikk levert fra Meny. Til hovedrett har jeg brukt kylling, pølse, skinke, ananas, gulrot, potet, rosmarin, hjertesalat, olivenolje og sitron. Litt smør og hvitløk spanderte jeg fra eget kjøkken.

Dette trenger du 

Spyd:
kyllingbiter tror jeg brukte litt over 1/2 kylling 
pølsebiter gjerne noen som biter litt i fra seg, jeg brukte to pølser
ananasbiter jeg brukte 1/2 ananas
eventuelt noen biter av god skinke, skjær i kvarte eller halve biter, du trenger bare en runde rundt kyllingbiten

Bakte rotgrønnsaker:
nypoteter/amandinepoteter/partypoteter ca 5-6
gulrot ca 2-3
noen kvister rosmarin 2-3 ss
salt gjerne maldon eller annet havsalt ,1 ss grovt  eller 1 ts fint
litt god olivenolje 2-3 ss

Dressing til rotgrønnsaker:
2 ss  olivenolje
1 ss tyntflytende honning, f.eks. akasie
2 ss sitronjuice fra en ordentlig sitron
salt
pepper 

Grillet hjertesalat:
1 hjertesalat delt i 4
1-2 ss rosmarin
noen klatter med smør
noen fedd hvitløk
salt og pepper

Slik gjør du  

Start med rotgrønnsakene. Kutt i smått. Legg dobbelt med alu-folie, og legg grønnsakene oppi. Ha over rosmarin, salt og olje.  Pakk godt sammen.

Hjertesalaten skal også i alu-folie. Del den i fire, strø over salt, pepper, noen hvitløksfedd pluss noen klatter med smør og rosmarin. Pakk godt sammen. 

Tre biter av kylling med eller uten skinke, pølse og ananas på grillspyd. Jeg hadde dem på grillen uten krydder eller olje. 

Pakken med rotgrønnsaker skal ligge minimum 20 minutter. Legg den på sammen med pakken med hjertesalaten. Når det har gått 10 minutter kan du ta av hjertesalaten og grille spydene.  

Bakte rotgrønnsaker liker godt…

…noen dråper av en dressing laget av olivenolje, honning, sitron, salt og pepper.

Drypp over dressingen før servering. 

 Dette smaker også veldig godt ved siden av.:-)

Grillgull.:-)

Queen of barbeque. Kanskje.  

 

#grillmat #grill #grillspyd #oppskrift #mat #meny #menyutfordring #menylauget #bakterotgrønnsaker #hjertesalat #kyllingspyd

Print

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top