Fyldig Thaigryte

Masse grønnsaker, friske urter og magert kjøtt eller fisk. Thailand ligger langt under de fleste vestlige land på statistikken over overvektige innbyggere, og det er det tradisjonelle thailandske kostholdet som får mye av æren for den slanke befolkningen.

Da jeg oppdaget og forelsket meg i thaimat,  drasset jeg hjem posevis med fremmede urter, hadde egenmekka chilipastaer i isbitbrett i frysa, og en egen skuff samme sted til hellig basilikum, sitrongress og kaffir-limeblader og i det hele tatt.

Nå har jeg fått barn. Og oppdaget at det går helt fint å lage de gode thailandske rettene med ingredienser kjøpt i all hovedsak fra min lokale Rema 1000. Dessuten oppfyller de fleste thaioppskriftene de viktigste hverdagskriteriene: sunn, kjapp og god – helst laget på 30 minutter. Sjekk f.eks. oppskriftene jeg har på Torsk i rød curry eller Kylling i rød curry, eller Kylling i kokos og tomat.

Denne gryta er kanskje ikke den magreste blant alle thairetter, så den passer like fint fint som helgekos. Men den tar ikke mer enn 30 minutter å lage denne heller.

Nok til 4.

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 30 minutter.

Sitrongress kan du kjøpe ferskt, eller hermetisert, eller til og med som pasta på tube hos f.eks. Meny. Har jeg ikke sitrongress, så dropper jeg det bare.

Styrken i retten regulerer du med chili og grønn currypasta. Smak deg frem til den styrken som passer deg best.

Dette trenger du

4-6 kyllingfilet
1 boks kokosmelk, 400 ml
1-2 dl kremfløte
1 løk
6-8 sukkererter
2 røde chili
1 rød paprika
1 boks vannkastanjer
1/2 ss gurkemeie
1 ss grønn currypasta eller mer
3-4 ss kokosmasse
1 ts sukker, brunt eller hvitt
1 ts salt
1/2 stang sitrongress eventuelt 1 ts sitrongresspasta
1 ss fiskesaus
litt maisennamel hvis du vil ha litt tykkere saus, jeg bruker det ikke
ris
eventuelt fersk koriander

Slik gjør du

Sett på ris. Kutt kyllingfiletene i litt store biter, og brun dem i stekepanne på middels høy varme.

Rens chilien for frø og kutt den i smått (bruk gjerne engangshansker i plast), kutt paprika i biter, sukkererter i to, og vanlig løk eller rødløk i smått.

Ha grønnsaker, kylling og resten av ingrediensene i gryta. 

Kokosmelk og fløte må også med. La putre i en 10-minutters tid til risen er ferdig.

Du kan ha fersk koriander over – men trenger det ikke.

#thai #thaimat #kylling #thaigryte #middag #oppskrift  

Print

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

5 thoughts on “Fyldig Thaigryte

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top