Ingrids torsk

I hylla vår står det etter hvert en anselig samling med kokebøker – som selvfølgelig inkluderer en smårutete en. Det er mulig den smårutete kokeboken har vært med meg lengst, jeg er ikke sikker. Men i hvert fall så finnes dette fisketipset i den smårutete kokeboken, forfattet av hele Norges matmor – Ingrid Espelid Hovig.

Det er to to ting som gjør meg spesielt glad her. Det ene er at selveste matmor også mener det må være ok å ty til litt halvfabrikata av og til. Det andre er at det funker! Det smaker veldig godt, gjør det.

Ingrid Espelid Hovig fylte akkurat 90 år, og i den forbindelse ble det utgitt en kokebok med 90 forskjellige oppskrifter signert diverse kjente kokker.

Jeg er verken kjent eller kokk – men her er mitt bidrag, Ingrid. På vegne av alle oss litt smårutete der ute – Grattis med dagen, du strålende kvinne!

Nok til 4.

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 30-40 minutter.

I kokeboken står det 1 dl revet ost til gratinering, men jeg laget denne uten ost. Mitt torskestykke hadde tint i kjøleskapet over natta, og da holdt det med 20 minutter i ovnen. Er det fortsatt litt frossent i midten bør du ha nærmere 30 minutter.

Dette trenger du

4-500 gram torskefilet uten skinn og bein
1 pose aspargessuppe
poteter f.eks. de med 15 minutters koketid som kan spises med skall
1 eske sherrytomater
1/2 ts salt
1/2 ts pepper
1/2 ts sukker
pluss salt og pepper til fisken
eventuelt ost 

Slik gjør du


Sett på potetene. Sett stekeovnen på 200 grader. Lag suppen etter anvisning på pakken, men med redusert væske (litt over halvparten). Jeg brukte 3 dl vann- istedet for 5 dl som det står på denne.

Når sausen tykner og har putret et par minutter kan du salte og pepre fisken litt, og helle den over fisken som du setter midt i ovnen.

I mellomtiden kan du surre tomatene i en stekepanne på middels lav varme med salt, pepper og sukker. Når de begynner å bli myke og skallet går av her og der kan du sette dem til side.

Og etter 20 minutter kan du spise dette. Jippi!

 

#fisk #torsk #aspargessuppe #ingridespelidhovig #sherrytomater #oppskrift #hverdagsmiddag #middag
 

 

Print

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

2 thoughts on “Ingrids torsk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top