Sursøt svinefilet

Denne tar bare en halvtime å lage, så sånn sett er den perfekt til hverdags. Men jeg har servert den med hell til gjester opptil flere ganger, og det er jo litt deilig med festmat som er rask å lage også? Det bør ikke brukes mot en rett at den er enkel å tilberede. Denne er anvendelig til all slags bruk.

Hver gang jeg lager den, tenker jeg “hvorfor lager jeg ikke dette oftere. Det er jo så godt!”. Men så kommer jeg på at jeg har en matblogg, og det hadde jo blitt veldig kjedelig for dere som leser bloggen hvis jeg bare la ut den samme retten om igjen og om igjen.

Stek svinefilet i biter, lag en sursøt saus med blant annet eplecidereddik, soyasaus og laken fra ananas – og ha i paprika og ananas. Ferdig. 

Med andre ord – oppfordringen er: Lag, lag! Og nyt!

Og finn den gjerne også på min matapp

Nok til 4.

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 30 minutter.

Sausen tar bare 10-15 min å lage, men hvis du vil kan du godt lage den kvelden før, eller tidligere på dagen – så går det bare enda raskere.

Dette trenger du

500 gram svinefilet kjøp ferdigstrimlet eller kutt opp en hel, eller bruk svineschnitzel
3 ss sukker
2 ss eplecidereddik
1 dl kjøttbuljong 1 ts lys buljongpulver pluss vann
1 ss maisennamel
2 bokser ananasbiter to små bokser eller en stor
4 ss soyasaus
1 grønn paprika
1 rød paprika
ris

Slik gjør du

Sett på risen. Lag saus av soyasaus, sukker, eddik, buljong, maisenna og laken fra ananasen. Den skal koke i ca 10 min.

Stek svinefileten i stekepanna på middels høy varme. Den skal få stekeskorpe på begge sider. Kjøttet skal ikke krydres.

Kutt opp paprika i biter og ha med når svinefileten er nesten ferdig.

Til slutt heller du ananas og sausen over kjøttet og grønnsakene, og lar det bli varmt i et minutt eller så…

…før du serverer hele herligheten sammen med ris.

Åh, så godt!

#svinefilet #sursør #sursøtsvinefilet #middag #oppskrift #svin #sweetandsour

 

Print

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

3 thoughts on “Sursøt svinefilet

  1. Hei:)
    Jeg prøvde denne, men det ble mye væske. Brukte du laken fra en eller begge boksene?

  2. camilla: Hei! Jeg bruker all væsken, men kanskje du har hatt litt for lite maisenna? Den sausen skal bli litt “seig” – sånn som sausene til kinamat ofte er. Kanskje du kan prøve deg frem med litt mer maisenna? Hilsen Siri

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top