Pasta- og bønnegryte

Dette er en fyldig, deilig og enkel hverdagsrett uten kjøtt.

Min cowboy mener ganske bestemt at det bør være en representant fra dyreriket tilstede under de fleste middager, kanskje med unntak av pannekaker og grøt. Så hvis du er som han, kan jeg godt se for meg at det vil funke bra med noen pølsebiter i denne, eventuelt en pakke kjøttdeig som stekes og has i mot slutten.

Jeg savnet ikke kjøttet, kidney-bønnene gjorde susen syns jeg.

Og siden FNs organisasjon for ernæring og landbruk slår fast av kjøttproduksjon står for 18 prosent av verdens totale klimagassutslipp –  og et miljøvennlig tiltak er rett og slett å spise litt mindre kjøtt – så kan man spise denne gode gryta med skikkelig god samvittighet.

Nok til 4.

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 20 minutter.

Dette trenger du

1 boks kidneybønner, 400 gram
4 ss olivenolje
2 store løk
3 hvitløksfedd
1 boks hakket tomat, 400 ml
1 ts oregano
1 ts tomatpure
8 dl vann
100 gram småpasta, f.eks. makaroni, skruer e.l.
100 gram soltørket tomat, fra glass med olje 
salt og pepper
1 ts persille

Slik gjør du

Hakk løken i smått. Varm oljen i en gryte på middels lav varme og surr løken i 2-3 minutter til den er blank og myk.

Rør inn finhakket hvitløk og surr et minutt til.

Rør inn tomater, oregano og tomatpure.

Tilsett vann og kok opp.

Skyll kidneybønnene godt og ha i gryta.

Tilsett pasta, persille og soltørket tomat.

Småkok til pastaen er ferdig, ca 10 min. (Følg anvisningen på pastapakken, f.eks. trenger makaroni ofte kortere koketid.)

Middag!

#pastaogbønnegryte #pasta #kidneybønner #vegetar #oppskrift #middag #hverdagsmiddag #mat

Print

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

4 thoughts on “Pasta- og bønnegryte

  1. Hei!
    God morgen, det har iallefall jeg fått etter innslaget i G.M.N.
    Jeg har vært gift i snart 50 år, klør meg i hodet hver dag for hva skal vi ha til middag mon tro. Du har nå reddet min hverdag. Lykke til med bloggen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top