Tapenade

Det er ikke så mange ting på listen over mat jeg ikke liker. Men jeg er nok ikke så glad i det som heller over i det bitre. Derfor ser du meg for eksempel aldri med en Martini.

Oliven er jeg heller ikke så begeistret for. Eller kapers. Sild og ansjos kan også andre få ta seg av.

Men jeg er veldig glad i tapenade! Vet du hva tapenade inneholder? Oliven. Kapers. Og Ansjos. Og jeg elsker det! Forstå det den som kan.

Tapenade lager du i en hurtigmikser på et par minutter. Og den holder seg fint i tett beholder i kjøleskapet i en 14-dagers tid. Server den på små kjeks, for eksempel Melbatoast eller lignende.

Jeg er heller ikke så glad i å lage forretter, men et brett med kjeks med tapenade når gjestene kommer er en finfin erstatning.    

Nok til en haug med kjeks i flere omganger.

 

Dette trenger du

ca 200 gram sorte oliven uten stein
1/2 glass kapers (hell av laken) – du finner kapers i krydderhyllen
8 ansjosfileter
2 fedd hvitløk
1 dl god olivenolje
1/2 ts pepper

Slik gjør du

Du trenger ansjosfilet, kapers og svarte oliven uten stein.


Du trenger også olivenolje, hvitløk og pepper.

Ha alle ingrediensene i en stavmikser eller lignende. Miks til en jevn masse.

Smør på deilige små kjeks, og kos deg inderlig – uten nødvendigvis å reflektere over hva som er i en tapende.

 

Print

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top