Jambalaya fra Østerkleiv

Cajunmaten fra sørstatene i USA er særlig kjent for sin enkle og landlige mat som tar utgangspunkt i de råvarene som er tilgjengelig.

Dette er en type rett som jeg elsker – alt havner i en form til slutt. Den er fyldig, og den smaker kjempegodt!  

Oppskriften er uten kjøtt, men ønsker du kjøtt i din kan du blande inn noe ferdiggrillet kylling, eller f.eks. smårettskinke, mot slutten.

Egentlig skal det være noen bønner i denne som jeg ikke fant på butikken, men kikerter var tilgjengelig i butikken da jeg handlet, så i ekte Cajunånd ble de med i denne Jambalayaen. 

Denne retten, pluss mange andre oppskrifter både med og uten kjøtt – finner du på min matapp. Den kan lastes ned fra App Store eller i Google Play.

Nok til 4.

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, ca 30-40 minutter.

Dette trenger du

2,5 dl langkornet ris, middagsris eller jasminris
1 løk
2 fedd hvitløk
1 grønn paprika
1 liten boks mais
1 boks kikerter, 400 ml
1 boks hakket tomat, 400 ml
4 dl vann
1 grønnsaksbuljongterning
¼ ts kajennepepper
2 ss worcestersaus
matolje

Slik gjør du


Surr hakket løk, hvitløk og paprika i olje i en romslig kjele i 3-4 min på middels lav varme.

Ha i ris, og surr i 2-3 minutter til.

Ha i vann og buljongterning, og surr videre under lokk i 15 minutter.

Ha i resten (pluss eventuelt kjøtt) og surr i 5-10 minutter til.

Ferdig!

#jambalaya #vegetar #cajun #kreolsk #risrett #altienform #middag #hverdagsmiddag #oppskrift

Print

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

10 thoughts on “Jambalaya fra Østerkleiv

  1. Denne har jeg laget flere ganger nå, og den faller like godt i smak hos store som hos små. Pleier å ha i litt kjøtt (For mannens skyld) og da blir det middag til to dager for oss!
    Tusen takk for oppskriften 🙂

  2. Kjempegodt og lettvint! Supplerte med rød paprika og grillet kylling. Hvilke bønner skulle det egentlig vært?

  3. Guri: Eh… Vet du det husker jeg ikke lenger.:-D Det er så lenge siden jeg begynte å bruke denne oppskriften. De bønnene er sikkert å få kjøpt nå, det har jo skjedd mye på den fronten de siste åra. Men jeg ser at en del av de vegetariske Jambalaya-oppskriftene på nett bruker store hvite bønner, også kjent som Lima-bønner eller smør-bønner. Men det ringer ingen bjeller hos meg, så jeg vet sannelig ikke om det var de det var.:) Godt det smakte i hvert fall!

  4. Dette var godt og jeg synes at det passet med litt laksefilet her. Det eneste som er dumt er at når jeg lager middag til 1 person (som jeg som regel gjør), så brente risen i bunnen av pannen. Jeg deler alt sånn cirka på 4, også vannet, men må vel tenke på å ha litt mer vann i for trekking i så mye som 15 + 5-10 minutter. (Litt tortillachips jeg hadde rester av var også godt)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top