Sjokonøttekonfekt

Dette er syndige greier. Men du verden så godt!

Dessuten helt ideelle å gi bort i julegave eller vert/vertinne-gave hvis du skal i et førjulselskap.   

De er enkle å lage, og en fin måte å bruke opp eventuelle rester du måtte ha av kjeks, småkaker og nøtter.

Fra kjøkkenbenk til julebord 15 minutter + avkjøling over natta. (Eller minimum 2 timer i kjøleskap)

 

Dette trenger du

250 gram nøtter, gjerne en miks, eventuelt noe tørket frukt pluss nøtter
250 gram tørre kakerester eller kjeksrester
300 gram melkesjokolade eller annen vanlig sjokolade, eller en miks
100 gram smør
140 gram lys sirup

Slik gjør du

 

Grovhakk kjeksene. Jeg brukte en miks av noen sjokoladeflarn jeg kjøpte i døra av ungdomsskoleelever som samler inn penger til klassetur til Praha, og noen andre sjokokakekjeks av litt ukjent opprinnelse.

Du trenger også nøtter, eller en blanding av nøtter og tørket frukt. Jeg brukte en miks av cashew, peanøtter og hasselnøtter – og noe tørket aprikos og mango jeg hadde liggende. Er det store biter må du kutte i litt mindre biter. Jeg gjorde det med aprikosbitene.

Bland alt sammen på bakepapir i en liten ildfast form. Denne er 15 x 25 cm.

Smelt smør, sjokolade og sirup i vannbad. Jeg brukte en billig melkesjokoladetype.

Vannbad er ikke noe hokuspokus. Ha en litt større kjele kvartfull med vann. Ha en mindre kjele oppi der med sjokolade, smør og sirup. Sett på varme, men ikke la vannet i den store kjelen koke slik at det spruter opp i den lille kjelen.

Så fort smør og sjokolade begynner å smelte, passer du på å røre ganske hyppig. Når alt er smeltet og du har en glatt fin masse, heller du denne oppi formen med nøtter, kjeks og frukt.

Sjokoladesirupmassen er ganske tykk, så bruk en skje og bland godt slik at alt blir dekket.

Dekk til og sett i kjøleskapet i minimum 2 timer, gjerne over natta.

Løft bakepapiret ut av formen, og skjær fine skiver av “kaken”. Skjær i smale pinner, og disse kan du igjen skjære i konfektbiter.

Skikkelig bra julerestefest!

#sjokonøtttekonfekt #julekonfekt #konfekt #sjokolade #nøtter #tørketfrukt #oppskrift #julekos 

 

 

 

    

 

Print

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

4 thoughts on “Sjokonøttekonfekt

  1. Julie: det er lang holdbarhet på både sjokolade og nøtter, så hvis du oppbevarer disse mørkt og kjølig kan de vare en god stund. Jeg ville bare smakt meg frem om de fortsatt holder mål.:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top