Torsk- og baconburger

Det er egentlig utrolig hvor mye fisk jeg lager etterhvert, særlig med tanke på at jeg knapt nok var borti noe som lignet på fisk ved middagsbordet i oppveksten. Kanskje litt fløtepudding, og kanskje litt fiksepinner –  men mitt fiskeinntak fikk jeg hovedsaklig gjennom makrell i tomat på brødskiva. Som nesten var det eneste pålegget jeg likte i tillegg til nugatti. Ingen enkel unge i matveien, nei.

Etterhvert som matgleden våknet rundt videregående, var fisk fortsatt ikke særlig høyt opp på lista hos meg. Jeg vet ikke helt når jeg begynte å sette pris på et godt fiskemåltid, jeg tror faktisk det var via bacalao at jeg fant ut at fisk jo kan smake skikkelig, skikkelig godt.

Og siden har jeg prøvd meg frem via stadig nye retter, og særlig thairetter som f.eks torsk i rød curry. Men jeg har jo også oppdaget at torsk og bacon er et fint par – f.eks gjennom torsk carbonara. En utrolig deilig og enkel pastarett.

Og her kommer en torsk- og baconburger som også når høyt opp på lista. En litt utradisjonell burger med en creme fraiche-dressing med lime og koriander, og noen avokadoskiver som grønt alibi.

Butikkburgerbrød er noe av det tørreste de selger i norske butikker sprø du meg, så jeg foretrekke halvstekte ciabattaer til dette.

Dette må kunne kalles å spise burger med god samvittighet!

Nok til 4 burgere.

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 20-30 minutter.

Dette trenger du

400 gram torsk (helst fersk, bruker du opptint må du redusere litt av mengden melk, da det er mer vann i denne)
100 gram bacon i terninger
1 ss potetmel
1 ts salt
1 ts pepper
1/4 løk
1 dl melk
eventuelt 1-2 fedd hvitløk 
1 pk halvstekte ciabatta, 4 i pakka 
1-2 dl creme fraiche
1 neve koriander
1 lime
1 avokado 

Slik gjør du

Sett stekeovnen på full guffe. Legg bacon på bakepapir og sett inn i ovnen med en gang. Så fort ovnen blir varm blir det veldig fort sprøtt, så følg godt med.

Når baconet er ferdig kan du ta det over i en bolle, og steke ciabatta’ne.

Kjør fisk i stavmikser eller kjøkkenmaskin. Ha i løk og krydder. Spe på med melken. Baconet kan du blande inn til slutt uten maskin. 

Form fire burgere som du bruner i smør eller plantemargarin stekepanne på middels høy varme.

Bland ut en neve finhakket koriander sammen med 1-2 dl creme fraiche. Smak til med limejuice, f.eks juicen av en halv lime.

Smør dressing på begge sider av de nystekte ciabattene, og legg på noen skiver med avocado før du topper med burger. NAM!

#torsk #fisk #fiskeburger #torskogbaconburger #middag #burger #oppskrift #matoppskrif #burgeroppskrift
    

Print

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

5 thoughts on “Torsk- og baconburger

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top