Lammelår med bakte rotgrønnsaker og appelsinsaus

Påskelam er faktisk den eldste mattradisjonen vi har. Tradisjonen er knyttet opp til bibelhistorien, og påskelam skal være noe man har spist til minne om utferden fra Egypt til Israel.

Veldig mange skal spise lammelår eller lammestek i påsken, og jeg skjønner dem godt alle sammen. Bibelhistorie eller ei – lam er mitt favorittkjøtt.

Da jeg var liten var jeg ganske vanskelig i matveien. Det var ikke stort jeg syntes var godt. Men smaken av lam! Den likte jeg kjempegodt. Fortsatt er saftig og mørt lammekjøtt høyt oppe på favorittlista.

Og hvis du kobler mørt lammekjøtt med bakte rotgrønnsaker – og topper med en syrlig appelsinsaus slik som her – ja da har du et måltid som slår det meste i min bok.

Her får du oppskriften.

Her har mitt lår fått følge av noen eventyrlig gode bakte rotgrønnsaker, og en deilig appelsinsaus.

Lammelåret steker du på lav varme over flere timer, så begynner du på tilbehøret en times tid før dere skal spise. Slik får du mørt og saftig kjøtt, og et herremåltid ingen kommer til  glemme.

(Ikke er det så vanskelig heller, den største jobben er egentlig å kutte opp grønnsaker til bakte rotgrønnsaker, og løk til sausen.)

Nok til 4-6 personer

Langtidsstekt lammelår:  4-6 timer

Bakte rotgrønnsaker: 40-50 minutter.

Appelsinsaus: 30 minutter.

Dette trenger du 

1 stk lammelår, cirka 1 og 1/2 kilo
½ sitron
1 ts salt
½ ts pepper
fersk rosmarin
1 liter vann eller mer

Slik gjør du

Sett stekeovnen på 250 grader varmluft. (Symbol: vifte med sirkel rundt, eller vifte med tykk strek over og under)

Tørk av lammelåret og gni det inn med sitronsaft, rosmarin, salt og pepper.

Ha en langpanne med vann i ovnen på nederste rille.

Legg lammelåret på rist og sett i ovnen på rille over langpanne.

Fyll på med vann hvis du ser det blir tomt i langpanna underveis.

Senk ovnstemperaturen til 70-75 grader og sett i steketermometer i den tykkeste delen av kjøttet.

Lammelåret er ferdig ved 70-76 grader avhengig av hvor rosa du vil ha.

For eksempel kan du la det stå i ovnen i 75 grader ca 4 timer, og øke til 200 grader i ca 1 time, det gjør jeg.

Når du har den kjernetemperaturen (mellom 70 og 70 grader)  du ønsker tar du det ut av ovnen og pakker det inn i folie, og gjerne et håndkle også.

La det ligge i en times tid og hvile mens du gjør ferdig tilbehøret.

Lag de bakte rotgrønnsakene

og appelsinsaus.

God påske!

#lammelår #lam #påskemat #oppskrift #festmiddag #middag #bakterotgrønnsaker #appelsinsaus

 

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

2 thoughts on “Lammelår med bakte rotgrønnsaker og appelsinsaus

  1. 70-76 grader kjernetemperatur, samt at temperaturen på kjøttet øker noen grader under hviling?
    Vil tro det er gjennomstekt da?
    Jeg tar det ut ved 58-60 grader. Lar det hvile i ca 40 minutter.
    Da blir det rosa og saftig. Men mulig det bare er de lårene jeg har laget som blir sånn.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top