Italiensk pizzabunn

Med ujevne mellomrom har jeg prøvd å få til den perfekte, italienske pizzabunnen. Jeg brukte et par år på å lete meg frem til en pizzabunn som blir akkurat som jeg vil ha den. Og jeg orket ikke dille med pizzastein og slike ting, det må da kunne gå an å få til en tynn og god bunn uten ekstrautstyr?

For et par år siden ble de bingo. Kaldheving er tingen. Kaldheving betyr rett og slett at deigen hever under plast i kjøleskapet. Alt fra et døgn, til 4-5 dager. Det er superenkelt! Smell sammen en deig på 5 minutter, og sett deigen i kjøleskapet. Så kan du hente den når du vil lage pizza. Om to dager? om fire dager? Det er opp til deg.

Jeg bruker også det italienske pizza-hvetemelet Farina Tipo 0 eller Tip 00. Det får du blant annet kjøpt på Meny. Kaldheving og fint pizzamel gir den elastiske deigen som er lett å jobbe med selv om den skal kjevles ut til en ganske tynn sak, og ut av ovnen kommer den tynne, sprø, boblete bunnen som kjennetegner de gode italienske pizzaene. NAM!

Ulempen er selvfølgelig at du må planlegge at du har tenkt å spise pizza (hjelp!:)) om noe dager – men fordelen er at når du skal lage pizzaen har du en deig du kan rulle ut, smelle på litt fyll og steke på 7 minutter. Så er det faktisk mat. Og hvilken mat!!

Nok til 2 store eller 4 små italienske pizzabunner.

Fra kjøkkenbenk til kjøleskap 5-10 minutter. (Heving 1-5 dager. Steking 7-20 minutter.)

Du kan selvsagt også halvere oppskriften, og lage 1 stor pizza.

Dette trenger du 

2 ts tørrgjær
3 dl vann (ikke lunket, ikke glovarmt, men varmt)
8 dl hvetemel ((farina tipo 0 eller  tipo 00 – fint italiensk hvetemel) 
2 ts grovt havsalt
0,5 dl olivenolje

Slik gjør du

Finn frem det du trenger.

Ha tørrgjøren i det varme vannet og pisk litt med en gaffel. La stå litt.

Bland mel og salt i en mikser/kjøkkenmaskin.

Mens mikseren går har du olivenolje i litt og litt. Ha så i gjærblandingen litt og litt, og bland alt sammen til en god og litt klissete deig.

Pensle bollen du skal ha deigen i med olivenolje før du har den i.

Dekk med plast og sett den i kjøleskapet i minimum 24 timer.

Her er min deig etter tre dager. Klar for action.

Det er ingen etterheving, det er bare å dele i 2 eller 4 emner, drysse litt mel på bord og pizza, og rulle ut til passe størrelse. Så tynn du får den uten at den går i stykker. Her er det 1/4-del av deigen som er kjevlet ut.

  

Her er det en nedpå pizza med tynne skiver av kokt potet, litt salt og pepper, mozzarella, parmesan og salvie-blader.

De tynneste pizzaene – som her – steker jeg på 250 grader med viftesymbolet med tykk strek under. Midt i ovnen, som er forvarmet.

Da holder det med 7 minutter i min ovn.

Men – er pizzaen litt tykkere – anbefaler jeg å steke den på 200 grader i 15-20 minutter. Det funker veldig bra det også.

Noen drypp med god olivenolje – og pizzaen er klar!

 

#pizza #italienskpizza #pizzadeig #potetogsalviepizza 

 

 

 

 

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

9 thoughts on “Italiensk pizzabunn

  1. Dette så utrolig godt ut, jeg elsker ordentlig italiensk pizza. Tror jammen meg jeg skal prøve meg på denne bunnen neste gang vi skal ha pizza.
    God helg:)

  2. Har kjøpt italiensk mel og artisjokkhjerter i dag:) Er artisjokkremen salt? Ser at du har hatt serranoskinke på, andre ting som passer?

  3. Guri: Hei! Den er ikke så salt. Helt passe.:) Tror det meste av kjøtt og grønnsaker passer, men kremen er så god i seg selv at jeg ville ikke overdøvet den med alt for mange andre smaker.:) Håpet det faller i smak!

  4. «Pizzaene stekes midt i ovnen på 200 grader i 15-20 minutter.»
    Hemmeligheten skal visst være høyest mulig temperatur og kortest mulig tid. Anbefaler stålplate. Aller best resultat har jeg oppnådd med pizzaovn, som jeg var så heldig å få låne i Italia i sommer, men det koster jo altfor mye. Stålplate er derimot overkommelig (eller pizzastein ? enda billigere, men sprekker lett). Sett plata relativt langt opp i ovnen en times tid før steiking, og sett ovnen på høyeste temperatur (jeg når 300 grader, men skulle gjerne hatt enda mer). Plata skal altså varmes med ovnen (og avkjøles med ovnen etterpå). Da trenger pizzaene bare 2-3 minutter (følg nøye med, det blir fort for mye), og resultatet blir aldeles nydelig. Det lønner seg imidlertid å presse ut litt av væsken fra mozzarellaen først, for denne rekker ikke fordampe skikkelig og vil ellers flyte rundt oppå. Kan man koste på seg å bruke noen ekstra kroner på bøffelmozzarella, så kommer det en helt spesiell smak fram. Å klemme ut væske fra denne er ikke så lett, den går lett i oppløsning, men etter noen sekunder i mikrobølgeovn renner den ut på egen hånd, så da er det bare å helle av. Det blir litt ekstra styr, men det er verdt det.

  5. ERiK: Hei! Ja, vedfyrt italiensk pizzaovn er nok det aller beste – men det er fint å kunne bruke en oppskrift som fungerer bra uten verken ekstrautstyr eller spesiell ovn. Og da er dette det nærmeste jeg har kommet til the real deal så langt.:) Ha en fin dag!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top