Enkel tapasbuffet

Skal du ha gjester i helgen? 

Gjør det enkelt for deg selv, og server en lettvint tapasbuffet. Lager du noen ovnsbakte poteter med urter og krydrede pølsebiter, og en stor salatbolle, kan resten av rettene kjøpes i butikk. Da blir det mye og deilig mat, og veldig lite stress ved kjøkkenbenken.

Skal det være spleiselag, er det jo fint å ha en plan på hva som skal stå på bordet også, så kan du be gjestene ta med seg noe av de forskjellige rettene.   

De ovnsbakte potetene lager jeg med rosmarin, olivenolje og havsalt. Så steker jeg noen gode krydrede pølse ved siden, som jeg har i ved servering.

Her på Sørlandet har vi godt utvalg av gode pølser fra Jens Eide i Lillesand, men du får også kjøpt spennende pølser av f.eks. merket Jacobs i Meny-butikkene over hele landet.

I butikker med ferskvaredisker selger de ofte paprika og chili fylt med fetaost, og et fat med den spanske osten Manchego og en god skinke ved siden av fungerer veldig bra. Jeg liker å kjøpe litt fikensyltetøy eller noe annet søtt på glass også.

En enkel og frisk måte å servere en grønnsak på er å dele sherrytomater i to, og ha en liten bit mozzarella i midten. Drypp litt olivenolje over før servering, og ta gjerne en runde med litt pepper på også.

Av salater anbefaler jeg både denne Brokkolisalaten, eller denne Pasta med paprikaylling-salaten – eventuelt denne salaten med blåmugg og pære. Kjempegode alle tre, så her er det bare å finne sin egen favoritt.

Litt godt brød eller kjeks må du også ha. I butikker med egen brøddisk (Meny o.l.) kan du spørre om å få kjøpt brød som er frosne eller halvstekte. Så steker du de selv hjemme før servering. Ferskt brød på bordet er digg!  

Ha en knakende fin feiring av nasjonaldagen!    

Mye godt å velge i mellom….

Pølse og poteter kan være hovedretten din sammen med raus salatbolle. Kjøp små nypoteter, amandinepoteter eller andre små partypoteter som kan spises med skallet på. Skjær dem i båter, og legg de i en langpanne eller i en ildfast form. Spre de godt utover så de ikke blir liggende så mye oppå hverandre.

Vær raus med olivenolje. Jeg tipper jeg bruker fire spiseskjeer på 1 kg poteter. Pluss 1-2 spiseskjeer grovt havsalt, og en neve hakket rosmarin. (Det er viktig å ikke bruke en harsk og gammel olivenolje.)

Sett potetene i midten i kald ovn, og skru ovnen på 200 grader. Da er de stort sett ferdige etter 40 minutter. Smak på en av de største potetbåtene for å se om de er møre.

Pølsene steker jeg hele i stekepanna, og skjærer i små biter etterpå. Så blander jeg de inn ved servering. Du kan godt gjøre begge deler klart i god tid, og bare varme opp igjen før gjestene kommer.

Tomater med mozzarella er supergodt! Her bruker jeg mozzarellakuler, og da holder det med en halv kule per tomat. Litt pepper og olivenolje over er godt, men bare noen drypp, og på en eske sherrytomater tror jeg ikke jeg bruker mer enn 1/4 eller 1/2 ts pepper.

Bruk tannpirkere av tre (uten mentolsmak ;-)) eller cocktailpinner av tre som du får kjøpt på f.eks. Meny.

Litt god skinke sammen med Manchego ost (kjøpes i butikk med egen ostedisk) er deilig. Osten skjærer jeg i staver (fjern skorpen først).

Jeg har forelsket med i en gul pesto fra merket Helios, som du bl.a. får kjøpt i helsekostforretninger. Den er supergod på kjeks. Jeg har faktisk også kommet opp med en egen oppskrift på gul pesto, hvis du vil prøve deg på kjøkkenet selv. Et annet alternativ er oliventapenade, du kan kjøpe – eller lage den selv.

Skal du ha pastasalaten, fungerer det best med grønn eller rød pesto. Den kan du kjøpe – eller lage selv.

Fikensyltetøy eller noe annet søtt er godt sammen med den salte skinken og manchegoosten.

Litt fylte paprika eller chili – eller begge deler – er spicy tilbehør som passer fint til en tapasbuffet.

Hvis du da har en salatbolle og noen godt brød/kjeks ved siden av dette – er det mer enn nok å velge i for gjestene dine.

 

 

#tapas #småretter #tapasbuffet #buffet #festmat #oppskrifter

 

 
 

 
    

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

One thought on “Enkel tapasbuffet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top