Focaccia

Jeg merker at det går mot ferietid. Hverdagsmaten begynner å bli mindre interessant, og inne i hodet mitt dukker det opp bilder av grilltilbehør, salater, desserter og bakst. Det skjer noe med matlysten på denne tiden av året – jeg trenger en forandring.

Jeg blir ofte litt monoman når jeg lager noe jeg liker godt, særlig før jeg begynte med matblogg. På 90-tallet en gang laget jeg f.eks. nesten bare nanbrød i et halvt år. Før jeg oppdaget en oppskrift på bagels, så da ble det bagels de neste månedene. Litt ensformig kan du si, men veldig godt!!

Så ille er det ikke nå, men den siste uken har jeg bakt en del focaccia. Jeg vil finne den oppskriften som blir akkurat sånn som jeg vil ha det. Fant jeg den? Ja, selvfølgelig.

Og nå må jeg vel snart bake både nanbrød og bagels igjen.:)  

Jeg laget to varianter med denne grunnoppskriften, en med rosmarin og havsalt (den kan du f.eks. ha oliven i også, hvis du er glad i det) – og min favoritt med norsk vri – soltørket tomat og revet jarlsberg.

Nok til en langpanne

Fra kjøkkenbenk til middagsbord – 10 min forberedelser, 20 minutter steking. I tillegg kommer heving. (Første heving i bolle 45 min – 1 time, så 20-40 minutter etter deigen er lagt i langpanna)

Dette trenger du

650 gram hvetemel
300 fint italiensk hvetemel av typen Farina tipo ” 00.”. Har de ikke det, så kjører du på med vanlig hvetemel.
5 dl lunkent vann
1/2 pose tørrgjær
1 ts salt
2 ts honning
3 ss olivenolje
pluss olje til å dekke deigen, og til pensling.

En variant: fersk rosmarin, 1 ss havsalt og eventuelt oliven
En annen variant: ca 150-200 gram revet jarlsberg, 50-100 gram soltørket tomat + 1 ss havsalt 

Husk gjerne olivenolje + god balsamicoeddik til servering

Slik gjør du 

Bland det tørre i en bolle. Ha oppi honning og olivenolje også.

Pisk tørrgjæren i det lunkne vannet. Det skal være ca 37 grader. Hvis du har vannkoker kan du gjøre som meg – kok opp 1 dl vann, og hell på 4 dl kaldt vann. Da blir det lunkent. Men kjenn først, da.:)

Bland gjærvannet i mikseren. Elt til alt er blandet seg godt, men ikke fortsett å elte lenge. 

Deigen skal være løs og fin.

Dekk godt med noen spiseskjeer olivenolje, slik at deigen er klissete over hele overflaten.

La heve på lunt sted under håndkle til dobbelt størrelse, ca 45 minutter – 1 time.

Det er nå du har noe i deigen, hvis du vil.

Oliven, eller f.eks. ost og soltørket tomat. Lag en stor grop i deigen og ha i noe av fyllet, elt litt, og lag en ny grop. Prøv å fordel fyllet i deigen etter beste evne.

Legg et bakepapir som du pensler med olivenolje i langpanna. Strekk og dra deigen ut til kantene. Lag groper med fingrene mens du holder på.

Hev i 20-40 minutter til under kjøkkenhåndkle.

Pensle med enten bare olivenolje, eller en blanding av vann/olivenolje. Dryss på grovt havsalt, og stikk ned kvister av rosmarin hvis det er en slik focaccia du lager.

Stek på 225-230 grader i 15-20 minutter på nederste rille. Den skal bli pent brun, men ikke mørkebrun.   

Skjær i firkanter a la skuffekake. Dypp gjerne brødene i god olivenolje med litt god balsamicoeddik i.

Forza focaccia!!

 

#focaccia #italiensbrød #brød #italienskmat #bakst #olivenolje #balsamicoeddik #rosmarin #soltørkettomat #havsalt  
 

Print

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

2 thoughts on “Focaccia

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top