Ukemeny 20 – 2015.

Sommeren er på hell, august har meldt sin ankomst, og barnehagen i den vesle byen vår åpner igjen i morgen. Det begynner å ligne et hverdagsliv, selv om jeg håper august også blir fin og sommerlig! 

Her på Sørlandet har det i likhet med resten av landet ikke vært den store sommervarmen så langt, men jammen har vi hatt noen fine dager – både til lands og til vanns. Krydret med konserter og koselig besøk av gode venner – da er det sommer god nok for meg.

Mye god mat har det også blitt, heldigvis har noe av den maten vært laget av andre enn meg. Når man er så opptatt av matlaging at man prøver å gjøre det til en hel jobb, er det deilig å gå ut innimellom å få maten servert! Men nå merker jeg det kribler i kokekroppen – jeg gleder meg til å prøve ut nye retter utover høsten.

Her kommer første ukemeny etter ferien, som vanlig forslag til fem hverdagsretter med tilhørende handleliste.

Uken starter med den meget familievennlige pølsegratengen, og på tirsdag har jeg lagt inn laks med pesto – en kjempekombo. Lag dobbel porsjon av onsdagens blomkålsuppe, så bruker du restene som base til torsdagens fiskegrateng. Kjempesmart og supergodt! Den russiske pirogen som kommer på fredagen er en skikkelig fin start på helgen – kjøttdeig i fluffy eggefyll. Veldig populær hjemme hos oss.:)  

Disse fem rettene pluss over 100 ander retter finner du også på appen min. På den kan du favorittmarkere de rettene du liker best, du kan prøve lykken og la appen foreslå retter for deg, og du kan lage handleliste basert på ingredienslisten til retten du velger. På handlelisten kan du også bygge på med andre varer familien måtte trenge – enten det er melk eller lyspærer.

Handlelisten finner du som vanlig nederst i innlegget – ha en strålende uke!

Mandag – Pølsegrateng

Tirsdag – Laks med pesto 

Onsdag – Blomkålsuppe

Torsdag – Fiskegrateng

Fredag – Russisk pirog

Handleliste

Fisk og kjøtt

400-600 gram kjøttpølse/middagspølse
4 laksefilet, totalt ca 400 gram
1 pk bacon, 100-150 gram
400 gram torskefilet
500 gram kjøttdeig

Frukt og grønt

1 purre
1 eske sherrytomater
2 løk
stangselleri
2 blomkålhoder
6 fedd hvitløk
2 lime/sitron 

Dagligvarer

500 gram kort pasta
3 beger creme fraiche
200 gram revet gulost
1 glass pesto eller lag selv, oppskrift her
litt pinjekjerner
pasta/ris/potet til en middag
3-400 fram makaroni
1 pose blomkålsuppe eller rester fra onsdagens suppe 

Dette har du kanskje fra før? 

5 dl melk + litt melk eller fløte til 
3 brødskiver
50 gram parmesan
2 ss smør
1 gulrot
3 egg
1 pk majones

 

 
      

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

17 thoughts on “Ukemeny 20 – 2015.

  1. Hvorfor får eg ikkje følge deg på blogg.no?
    eg har ikkje twitt og twat og FB..
    Du har masse lurt,men glemmer bloggen innimellom fordi eg ikkje får følge den…:///

  2. Kurt: Hei! Det er vel ikke så mye karbohydrater i pirogen heller?:) Min blogg er helt diettfri, og jeg har ikke noe spesielt fokus på lavkarbo. Ønsker du mindre karbohydrater, kan du bytte tilbehør som potetene til laksen med noe annet. Dette er bare forslag.:) Du vil også finne mange andre ukemenyer på bloggen, noen med flere karbohydrater, noen med færre. Statens Ernæringsråd er ca 60 % når det gjelder karbohydrater, og jeg tror ikke jeg er så langt unna det sånn generelt. Ha en fin dag!

  3. cuskima: Får du ikke følge den? Det syns jeg var rart, jeg har ingen begrensninger når det gjelder å følge bloggen min. Da vet jeg ikke helt hva som er galt…?

  4. eg klikker på bildet ditt for å komme til den siden der eg kan følge deg, den finnes ikkje står det. Så eg lurte da på er det en annen knapp kanskje? Mulig eg er teit 😛 kan hende hahaha 😀

  5. cuskima: Hei! Jeg finner ikke ut av dette. Jeg får jo nye følgere hele tiden… Kanskje du bør sende en mail til support og sjekke om det et noe du kan gjøre?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top