Myk ripspai

Jeg er heldig og har foreldre som liker å stelle i hagen, og i tillegg til et vell av blomster finnes det saker og ting man kan plukke og spise der også. De har blant annet en svær og fin ripsbusk.

Rips med vaniljesaus er en klassiker jeg aldri går lei av, men det er jo gøy å kunne lage litt annet også, når pappa er utrolig snill (noe han egentlig alltid er) og plukker en bøtte med bærene til meg.

Som denne ripspaien. En superenkel sak å lage! Du pisker litt eggedosis, blander inn det tørre, heller det i en paiform og har på risp, kanel og sukker. Pluss noen ostehøvelskiver med smør. Schmækk inn i ovnen, og etter 25 minutter har du en ferdig pai som er helt nydelig å servere litt lun. Med krem eller is.:)

Fra kjøkkenbenk til kaffebord, 40 minutter.

Hvis ripsene er veldig modne/bløte, kan du drysse en spiseskje potetmel over dem når du lager paien.  

Dette trenger du

2 egg
2,5 dl sukker
2 dl hvetemel
2 ts vaniljesukker
2 ts bakepulver
2 dl rips
sukker
kanel
smør/plantemargarin (kaldt)

Slik gjør du

Pisk eggedosis av egg og sukker.

Bland inn det tørre. (Mel, bakepulver og vaniljesukker)

Hell røra ut i en paiform, og strø over rips.

Ha på sukker og kanel til du skjems.

Ta ostehøvelen i bruk, og ha noen skiver smør/plantemargarin på toppen.

Stek paien midt i ovnen på 200 grader i 25 minutter. 

Nyt!

 

#rips #ripspai #redcurrant #pai #dessert #kake #sommermat #sommerdessert

 

 

 

  

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

4 thoughts on “Myk ripspai

  1. Nam nam det så kjempegodt ut 🙂 Ser det er på tide at jeg tar vare på ripsbærbuskene mine. Liker ikke å jobbe i hagen, så alle bærbuskene mine forfaller helt. Ha en strålende dag 🙂

  2. Hvor mye eggedosis trenger man? Eller er det smak og behag, eller kanskje etter hvor stor form/str på pai/form

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top