Ukemeny 24 – 2015.

Når jeg ser igjennom ukens utvalgte retter får jeg vann i munnen. Her finner du nemlig en del av mine personlige favoritter. (Nå skal det sies at favorittlisten min er ganske lang, men…:-D)

For eksempel er mandagens Torsk i rød curry er utrolig enkel og veldig god Thai-inspirert fiskerett. En kokosmelksaus med rød currypasta, litt chili og soyasaus som du lager i en fei.

Tirsdagens Spagetti alla carbonara er en italiensk klassiker. Den blir jeg jeg aldri lei av. Og som med de fleste italienske pastaretter er det ganske lett å få denne til å smake like godt hjemme som på restaurant.

Onsdagens danske kyllingfrikadeller er saftige kjøttkaker med havregryn og gulrot. Lag sausen selv også hvis du vil, og server med det tilbehøret familien liker best.

Torsdagens Laks og løk i form er en mild og snill lakserett med masse smak, jeg er veldig begeistret for denne.

På fredag har jeg foreslått Mays Minestronesuppe – en suppe jeg spiste masse av på et sted jeg jobbet for 25 år siden. Det er en suppe uten kjøtt, men jeg lover deg at du ikke kommer til å savne det. Den kan være både hverdagsmat og kosemat, den er rett og slett eventyrlig god. Bare prøv – og du har fått deg en suppevenn for livet.:)

Handlelisten ligger som vanlig nederst i innlegget, og alle rettene og flere til finner du også på min matapp APPETITT. En app hvor du kan prøve lykken hvis du ikke helt vet hva du har lyst på, du kan favorittmarkere de rettene du bruker ofte – og du kan lage en handleliste basert på den middagen du vil lage og plusse på med andre dagligvarer familien trenger.  

Ha en fabelaktig uke!

Mandag – Torsk i rød curry 

Tirsdag – Spagetti alla Carbonara

Onsdag – Kyllingfrikadeller 

Torsdag – Laks og løk i form 

Fredag – Mays Minestronesuppe

Handleliste

Fisk og kjøtt

500 gram torsk
400-600 gram laks
200 gram bacon
400 gram kyllingkjøttdeig

Frukt og grønt

2 røde chili
3 fedd hvitløk
3 løk
1 purre
7 gulrøtter
3 poteter
2 stilker stangselleri
1/4 hodekål
persille

Dagligvarer

1 boks kokosmelk, 400 ml
rød currypasta
500 gram spagetti
parmesan
1 kartong kremfløte, 3 dl
1 boks hakket tomat, 400 ml
1 liten boks tomatpure
1 boks tomatbønner, ca 400 gram

Dette har du kanskje fra før?

brun sukker
soyasaus
rapsolje eller annen matolje
grønnsaksbuljong
5 egg
2 dl makaroni
hvetemel
havregryn
1/2 dl melk
oregano
basilikum
bulgur, ris eller potet til laks og løk i form
tilbehør til kyllingfrikadeller
ris
salt
pepper
 

#ukemeny #hverdagsmat #hverdagsmiddag #ukemeeymedhandleliste #handleliste  

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

11 thoughts on “Ukemeny 24 – 2015.

  1. Så flott ukes meny og my godt:) Etter 2 uker med mye god mat på kreta, er det nok på tide med en slik ukesmeny hos meg også 😉 Ha en fin søndag:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top