Middelhavstorsk

Dette er en slik fiskerett hvor du ender opp med å ville slikke tallerkenen ren. Det er noe med fetacrustingen som bare gjøre slike ting med meg, i hvert fall.

Du finner den også på matappen min – sammen med mange andre gode fiskeretter og andre delikate hverdagsretter. 

 

Nok til 4.

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 40 minutter.

Dette trenger du

4 torskefilet
200 gram fetaost (glass eller blokk)
1 stor tomat
2 brødskiver
1 ts persille
1 ts basilikum
1 sitron
olivenolje
ris eller poteter

Slik gjør du

Sett stekeovnen på 220 grader, og sett på ris eller potet eller hva det er du foretrekker ved siden av.

Legg fisken i en ildfast form, og finn frem ingrediensene.

Kjør brødskivene til smuler i stavmikser.

Skjær tomaten i to, og ta ut innmaten med en skje. Hakk innmaten i smått, og tomatkjøttet i små biter.

Bland alle ingrediensene i en bolle. Hvis du bruker feta i olje, kan du bruke halvparten av oljen i glasset. Bruker du fetablokk, må du spe på med et par-tre spiseskjeer olivenolje.

 

Fordel blandingen oppå og imellom fiskestykkene i formen og stek på nest øverste rille i ovnen i 20-25 min. til fisken er gjennomstekt og skorpen blir gyllen.

 

Server med sitronskiver, ris eller potet. Gjerne med litt salat også.

#middelhavstorsk #torsk #fisk #feta #fetaost #middag #oppskrift #hverdagsmiddag

Print

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

10 thoughts on “Middelhavstorsk

  1. Guri: Så lurt! Det var en kompis som hadde testet med en annen ost også – men nå husker jeg selvfølgelig ikke hvilken ost det var. Men det hadde i hvert fall funket.:-D

  2. Så godt! Selv 7-åringen min som HATER torsk,spiste opp alt på tallerkenen.
    Vi hadde couscous og sitron til,mmmm

  3. Hei! Tenkte å lage den i dag, men jeg sliter ofte med mye væske når jeg ovnsbakt torsk.. Har du noen tips/råd?

  4. Ingrid Tynes: Hei! Nei, det var et vanskelig spørsmål. Jeg har ikke slitt med det selv – men hva slags fisk bruker du? Tiner du den i kjøleskap?

  5. Nei, som regel er den fersk:)Men jeg prøver, også satser vi på at det går fint😉Takk for svar!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top