Kjapt, sunt og dyrt

Frukt og grønt er dyrere enn boller og brus. Dette kan vi gjøre noe med.  

Prisene på frukt og grønt øker stadig. Fra 2014 til 2015 har prisen på frukt steget med 8,7 prosent, mens på grønnsaker har den steget med 5,1 prosent. (Kilde: Statistisk Sentralbyrå.)  Det er mye. Særlig når krona faller i verdi – den har svekket seg 30 prosent mot dollar og euro det siste året. Da blir importert frukt og grønt ganske mye dyrere. Det merkes på lommeboka. 

Jeg kommer fra en liten bygd på Sørlandet, hvor advarslene haglet i ungdomstida. Jeg ble heldigvis livredd for både narkotika og fyllekjøring. (Vi satte til og med opp en revy mot fyllekjøring. Ole Paus har skrevet den mener jeg – den het 5000 ungdommer, en revy på liv og død.)  Så jeg har i all hovedsak holdt min sti ren, som vi liker å si i denne landsdelen.

Men jeg har leflet mye med raske karbohydrater. Vi fikk lite eller ingen informasjon om hvor lite nytte dette gjorde for kroppen vår. Ingen advarsler der.    

Åh, det deilige kicket en nystekt bolle gir! Og så stiger blodsukkeret og kroppen skriker etter en til. (Som den selvsagt får, de er jo grisebillige og kommer gjerne i en pose med flere.) Og boller blir stadig billigere! De ruller inn over landegrensene fra Øst-Europa og koster nesten ingenting. (Jeg skrev litt om det i et innlegg tidligere i år.)  

Men nå bør myndighetene ta seg en bolle. Og sette ned eller helst fjerne momsen på frukt og grønt.

 

Dagens fangst fra butikken. Fire bananer, seks epler og en pose sukkererter til mor.

Jeg fortsatt veldig glad i karbohydrater, men prøver å ikke kaste dem bort på de raske. Det er mye bedre med de langsomme karbohydratene, og for eksempel de du finner i frukt og grønt. (Jeg må også synde med noen gode pastamåltider innimellom.) 

Og når våre to små kommer sultne hjem fra barnehagen er det alltid frukt i bollen på kjøkkenet, så de har noe å gå på frem til middagen er klar. Heller den dyre frukten, enn 8 boller til 20 kroner, eller 20 ispinner til 25 kroner. 

Det er jo ikke så rart at fedme er et stadig større problem når mye av det som er usunt stadig blir billigere, og det som er sunt stadig blir dyrere.

I følge en rapport (kilde: NRK) fra University of Washington om fedme og overvekt blant verdens befolkning var 44 prosent av nordmenn overvektige i 1980. Mens nå er er over halvparten av oss overvektige. Fedme øker hos barn også. Hver femte gutt, og hver sjette jente.

Kunnskap og informasjon er nøkkelen til det meste når det gjelder endring av vaner. Jeg venter i spenning på at mine to små skal begynne på skolen, og finne ut av hva de lærer om kosthold og ernæring nå for tiden. Det skal ikke så mye til før de i hvert fall lærer mer enn det jeg gjorde. Kanskje de får sette opp en revy? Alt med måte, men alltid frukt og grønt, kunne den hete. En revy om kropp – på liv og død.   

 

 

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

2 thoughts on “Kjapt, sunt og dyrt

  1. Det er så mange som bare kommenterer for å kommentere, og faktisk ikke mener det dem skriver – derfor synes jeg det er så viktig at jeg forteller deg at du er en slik blogger som gjør at man faktisk får lyst til å kommentere og dele fra hjerte. Måten du skriver på og bildene du tar fortjene langt mer lesere enn det du har i dag, og jeg skulle ønske at du en dag havner på toppen av topplisten i Norge. For DET fortjener du! Mange klemmer i fra meg, og du – husk, aldri gi opp!

  2. Linn Therese Dagsland: Oj! Så utrolig fin tilbakemelding å få. Så koselig at du tar deg tid til å skrive en slik melding. Det gjør dagen min til en enda finere dag.:) Tusen takk – og stå på du også!:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top