Kalkunwok med sesamsaus

Det mest slitsomme med å wokke hjemme hos oss er faktisk å hente frem wokpanna. Den er av jern, og står nederst og innerst i en hjørnehylle. Jeg må derfor BÅDE bøye meg OG flytte på ting før jeg får frem den tunge tingen.

Men etter dette er resten piece of cake. Skjære opp litt kjøtt, kutte noen grønnsaker, steke i noen minutter. Så er det middag. Sånn omtrent.  

Denne wokretten var rett og slett knallgod. Jeg fant et stykke kalkunfilet i fryseren, men den kan også funke fint med kylling.

Kombinasjonen soyasaus, sesamolje og ingefær (og hvitløk) er veldig godt i mange forskjellige retter, men her får den smaksbuketten følge av litt rødvinseddik og hønsebuljong også, noe som satt en ekstra god smak på alt sammen.

Ellers er det kalkun sammen med vårløk, paprika, sopp og brokkoli som spiller hovedrollen, og hvis du vil kan du godt slenge med f.eks. noen grønne bønner eller bønnespirer.

Jeg er ingen motstander av frosne grønnsaker, men når jeg wokker bruker jeg alltid friske grønnsaker. Frosne gir alltid fra seg litt vann (naturlig nok), noe som gjør at de blir litt slappere i konsistensen enn det de friske grønnsakene. Og jeg vil gjerne ha sprø grønnsaker i wokken min. Sånn er det med den saken. 

Nok til 4

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, ca 30 minutter.

Dette trenger du

Marinade:

1 ss sesamolje
2 ss soyasaus
1 ss finhakket ingefær
2 fedd hvitløk, finhakket

400 gram kalkunfilet, eller bryst, eller kylling
1 dl hønsebuljong (vann + en halv terning)
4 ss soyasaus
1 ss rødvinseddik
1 ss olje (f.eks olivenolje)
1 paprika
1 brokkoli
100 gram sjampinjong
1 bunt vårløk
sesamfør
matolje til steking
nudler eller ris til servering

Slik gjør du

Skjær først kjøttet i mindre biter, og ha det i en bolle sammen med ingrediensene til marinaden. Ingefær, hvitløk, soyasaus og sesamolje.

Bland også en saus av fire spiseskjeer soyasaus, rødvinseddik, hønsebuljong og olje. Sett til side.

Sett på vann til tilbehøret, og varm opp wokken på middes høy varme mens du skjærer brokkoli i små buketter, sopp i to eller fire deler (litt avhengig av om det er store eller små sopp), paprika i små strimler og vårløk i grove biter.

Når du begynner å wokke har du først i olje, så halvparten av kjøttet som du steker i 2-3 minutter. Ta ut kjøttet og ha den andre halvparten i. Stek dette også i 2-3 minutter, før du tar det ut.

Nå er det grønnsakenes tur. Mere olje, før de wokkes i 4-5 minutter.

 

Tilsett saus og kjøtt, sørg for at alt blir gjennomvarmt og dryss over sesamfrø.


Ferdig!

 

#wok #kalkunwok #sesamsaus #sesamwk #hverdagsmat #hverdagsmiddag 

 

 

 

 

 

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

One thought on “Kalkunwok med sesamsaus

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top