Aubergine Parmigiana

Jeg er fryktelig glad i kjøtt. Jeg er så glad i kjøtt at jeg ser på det som fullstendig umulig for meg å bli vegetarianer. Men det betyr ikke at jeg ikke kan spise og nyte gode, vegetariske retter.

Men når jeg lager noe som dette, så sitter jeg og spiser og tenker at jeg kanskje kunne vært vegetarianer likevel. Hvis jeg fikk spise dette hver dag. Jeg hadde vel gått lei etter hvert – som man gjør av det meste man får overdose av – men jeg klarer ikke helt å se det for meg. For dette er jo bare så godt!!! 

Dette er jo på en måte en lasagne, hvor tomatsaus, aubergine og parmesan ligger lagvis, og du trenger en dose av Rachaels gode tomatsaus for å lage denne.

Du kan også bruke den som tilbehør til grillet eller stekt kjøtt/kylling, men jeg syns den står veeeldig fint på egne bein. Lag f.eks. en frisk, grønn salat ved siden av, eller en klassisk tomat- og mozzarellasalat. Og kjøp noe godt brød.


 

Nok til 4.

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 1 time og 45 minutter. Dette er en veldig lite arbeidskrevende rett, men auberginene skal ligge å “svette” i en time før du steker dem. Mens de svetter kan du lage tomatsausen, hvis du ikke allerede har den klar. Svetting innebærer egentlig bare at skivene av aubergine saltes, og saltet trekker ut en del av væsken i skivene. Underveis mens de ligger der på kjøkkenbenken kan du bruke kjøkkenpapir eller kjøkkenhåndkle og trykke det på dem så du får bort den overflødige væsken.

 

Dette trenger du

2 auberginer, kjøp de som er mest faste. Myke auberginer er på vei over i pensjonistenes rekker
1 parmesan, 150 gram
2 mozarella, 125 gram hver
1 porsjon tomatsaus a la Rachael

Slik gjør du


 

Start med auberginene. Skjær av tupp og ende.

Bruk potetskrelleren og skrell av ca halvparten av det lilla skallet, så du kvitter deg med litt av det bitre i auberginene.

Skjær auberginene på langs i ca 0,5 – 1 cm tykke skiver. Salte og pepre godt.

Legg dem på f.eks. en ovnsrist over en dyp ovnsplate. Dekk med et rent kjøkkenhåndkle. La ligge og svette i romtemperatur i en time. Press gjerne litt på håndkleet innimellom for å suge opp det våte.

 

Sett stekeovnen på 200 grader.

Stek auberginskivene i 2-3 min på hver side i olivenolje i stekepanna. Bruk middels høy varme.


 

Osten må rives og kuttes opp.

Start med et tynt lag tomatsaus i bunnen av en ildfast form.

Legg halvparten av aubergineskivene takstein-style over sausen.

Legg et nytt lag med tomatsaus over auberginene, strø så halvparten av mozarellaen og halvparten av parmesanen over tomatsausen igjen.

Legg resten av aubergineskivene oppå der igjen – fortsatt taksteinstyle – og ha resten av tomatsausen oppå skivene.

Avslutt med resten av osten.


 

Etter cirka 35 minutter midt i ovnen ser formen cirka slik ut. La hvile en stund. Gjerne 10-15 minutter. Det er lite som er så brennende glovarmt som varm tomatsaus.

 

Pynt gjerne med litt ekstra parmesan og fersk basilikum.

Mamma mia! Gi meg mere!

#aubergine #eggplant #parmigiani #italiensk #oppskrift #parmesan #mozarella

Print

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

5 thoughts on “Aubergine Parmigiana

  1. Håkon Hesselberg: Ja, det vil jeg si. Aubergine og tomat er ikke feite greier – men ost faller vel inn under den kategorien.:) Så det kan ikke kalles slankemat, akkurat.:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top