Frokostmuffins med egg og bacon

Åh – det så godt ut! Det er ikke så ofte cowboyen kommenterer utseende på maten, men disse muffinsene fikk altså komplimentene tl å hagle på kjøkkenet.

Ikke så rart. Disse små sjarmtrolla kommer garantert på vårt frokostbord flere ganger i løpet av påskeferien.

Det er ikke så ofte jeg kaller mat for søt – men de er jo bare så søte! (Vet ikke om søt var det cowboyen tenkte på, men la gå.)

Vanskelig å lage er de heller ikke. Du trenger noen loffskiver, egg og bacon. Og muffinsformer som enten er i metall eller silikon – bare papir holder ikke.

Du må sette av en halvtimes tid, men mye av jobben gjøres i ovnen.

Lag og nyt!

Nok til 6 muffins

Fra kjøkkenbenk til forkostbord, 30-35 minutter.

Dette trenger du

8 skiver loff, ikke så tykke
6 skiver bacon
6 egg – ikke kjøp store egg til dette
litt salt

Slik gjør du

Legg bacon på et bakepapir, og sett inn midt i den kalde ovnen. Skru ovnen på 200 grader.

Nå skal baconet stå til det det begynner å bli stekt, men fortsatt er mykt. Det skal ikke bli sprøtt.

I min ovn tar dette cirka 12 minutter fra jeg setter det inn, men ovner er litt forskjellige, så det lønner seg å følge med.

Dette er et perfekt utseende. Sånn vil du at baconet skal være når du tar det ut av ovnen.

Mens baconet står i ovnen bruker du et kjøkkenglass og lager loffringer i midten. Gjør det på alle åtte skivene.

Skjær ringene i to.

To av ringene kan du skjære i fire deler.

Dytt en halvmåne ned på hver side av hullet. Bruk en kvarting fra de to siste ringene og legg i bunnen.

Legg i en baconskive som du dytter ned i midten. La kantene stikke ut på hver side.

Hell et egg i midten, og dryss litt salt på.

Stek i ca 10-15 minutter midt i ovnen – litt avhengig av om du vil ha litt myk plomme. I min ovn var de helt gjennomstekt etter 15 minutter. 

Løsne litt langs kantene før du løfter de ut av formene.

Ække vi søte da??:)

 

#eggogbacon #eggogbaconmuffins #muffins #frokost #påskefrokost    

  

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

7 thoughts on “Frokostmuffins med egg og bacon

  1. Mari: Hei! Jeg gjorde ikke det i mine former, og de løsnet ganske lett. Men det er sikkert forskjell på formene, og det skader uansett ikke. Tror kanskje jeg ville brukt smør/plantemargarin da.:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top