Hvitløksuppe

Noe av det koseligste jeg vet er å finne et ark i de store arkivet mitt (en schvææær eske på kjøkkenet) skrevet av mamma. Livs horn, kan det for eksempel stå øverst. Også står ingredienser og fremgangsmåte sirlig nedover på arket. 

Slik har oppskrifter blitt formidlet gjennom mange år, utvekslet mellom familiemedlemmer, naboer eller venner.

Jeg liker å tenke på bloggen min som et sted på nettet hvor denne tradisjonen er satt i system. Ikke et sted for de store gourmetoppskriftene, eller for oppskrifter hvor du trenger spesialutstyr for å få det til. Men et sted hvor du finner en oppskrift du kunne fått av en kollega. Eller en barndomsvenninne. Et sted hvor jeg samler mine favoritter – enten jeg har funnet dem selv i en bok eller på nett – eller det er en oppskrift jeg har fått av en nabo eller for eksempel mamma.

Derfor var gleden stor da Anne Lise i Risør hadde tatt seg bryet med å fylle en hel konvolutt med håndskrevne oppskrifter til meg. Kjøpt et frimerke og puttet den i postkassa. Stuffing til kalkun, gresskarsuppe og nypesuppe. Blåbærpai, harissa og hvitløkssuppe. Selv om jeg skal lage alt sammen etter hvert – og dermed får alle oppskriftene over på nett – skal jeg spare på den konvolutten. Sammen med Livs horn – og alle de andre håndskrevne arkene. 

Først ut er den nydelige hvitløksuppa. Helt glimrende som forrett eller et lite, varmt måltid. Og ekstra deilig med litt av den gode chilisausen harissa oppi.

Takk for at du sendte meg dette, Anne Lise!

Nok til 4

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, ca 1 time og 10 minutter

Dette trenger du

15 hvitløksfedd
1 ss olivenolje
1 liter hønsebuljong (vann + 2 terninger)
1 boks hakket tomat, 400 ml
1 liten knivsodd kajennepepper
1 skvett hvitvin
hardkokte eller posjerte egg om du vil
persille om du vil
harissa om du vil

Slik gjør du

Kok opp en liter hønsebuljong. 

Riv 15 hvitløksfedd fint på et rivjern, og ha i buljongen.

Ha i hakket tomat og olivenolje også.

Litt kajennepepper også, men ikke mye. Litt under 1/4 ts.

La suppa putre på middels lav varme en times tid.

Ha i en skvett hvitvin til slutt – for eksempel 1/2 dl.

Server med litt harissa.

Egg og persille er også godt, og godt brød er aldri feil til suppe.

Eller server med både harissa, egg, persille og godt brød!

 

#hvitløksuppe #suppe #harissa #hvitløk 

 

 

  
 

         

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

One thought on “Hvitløksuppe

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top