Greske Gyros

I 20 år bodde jeg i Oslo. Og i ganske mange av de årene jobbet jeg midt i byen, nærmere bestemt på Stortorvet. Med domkirken på den ene siden, og Karl Johan på den andre siden.

Det hadde sine ulemper og fordeler. Jeg ble temmelig lei av panfløyter etter en sommer. Et schwææært panfløyteorkester fra Peru stod stort sett fast rett på nedsiden av kontorvinduene våre. (I tillegg startet de gjerne dagen to og to på sentrale t-banestasjoner, så jeg fikk ofte en forsmak da jeg skulle på jobb og reiste fra Tøyen t-banestasjon.) Mamma ble selvsagt overbegeistret etter et besøk, og kjøpte med seg hjem en CD! Som hun selvsagt ikke fikk spille da jeg var hjemme på besøk. Det får være måte på. 

Men vi hadde helt nydelig utsikt fra kantina da Mette Marit og Håkon giftet seg, og ofte fikk vi gleden av å høre gardemusikken på vei fra Akershus Festning og opp til slottet. Jeg er litt svak for slikt. Kort vei til ulike butikker gjorde shoppingen enkel, og det var lettvint å treffe venner både i lunsjen og etter jobb.

Men det beste var Prince Lunchbar. Lunsjsteder i sentrale deler av Oslo er ofte ikke allverdens, det var det i hvert fall ikke da. Som oftest var det for dyrt å kjøpe lunsjen ute, og det tok for lang tid tatt i betraktning at lunsjen bare varer en halvtimes tid. Men ikke på Prince Lunchbar. Der får du skikkelig bra mat laget fra bunnen, og de er både billige og raske. Rause porsjoner er det også. Rundt lunsjtider stod det ofte kø omtrent ut til gata, men det gikk fort unna. De skyflet de gode rettene over disken på no-time. 

Club Sandwich. Bagetter og salater med egg, reker, roastbeef eller tunfisk. Og varme retter som hamburger, kyllingburger eller innbakte pitaboller. Og min favoritt. Gyros.

Gyros er den greske versjonen av kebab eller shawarma. Tynne skiver av krydret kjøtt sammen med tzatziki (greske yoghurt med agurk og hvitøk), rødløk og tomat. Nydelig! Ofte serveres den med pommes frittes eller båtpoteter også – ikke ved siden av, men inni lefsa. Jeg synes den blir litt full da, men det er veldig godt, altså.

Så skal du en tur til Oslo, dropp de dyre turistfellene langs Karl Johan, kjøp deg heller en Gyro hos Prince, og sett deg på en benk et sted. Mye, mye bedre. Skal du ikke på tur? Lag dem hjemme.

Her får du en bloggversjon jeg fant på nettet en gang. Den smaker faktisk helt nydelig den også.

Nok til en haug med gyros

Fra kjøkkenbenk til sulten munn, 1 – 2 timer, avhengig av hvor lenge du lar kjøttet ligge å trekke.

Dette trenger du

500 gram svinekjøtt som kan skjæres i tynne skiver. F.eks. ytrefilet.
tortillas, eller pitabrød som ikke er hule
2-3 ss hvitvinseddik
2 ts (strøkne) salt
1 1/2 ts paprikapulver
1 ts spisskummin
1/4 ts pepper
1/4 ts tørket oregano
rødløk
tomater
salatblader, og/eller potetbåter hvis du vil
Tzatziki

Slik gjør du 

Bland krydder, salt og eddik i en bolle.

Skjær kjøttet i tynne skiver. 

Dekk bunnen av en ildfast form med halvparten av kjøttet.

Pensle med krydderblandingen oppå.

Legg resten av kjøttet oppå.

Dekk til med folie og la hvile i 1-2 timer.

I mellomtiden kan du lage tzatziki. 

Det er også godt med poteter i denne. Bruk f.eks. amandinepoteter. Skjær de i smale båter, og legg i en ilfast form. Ha rikelig med olivenolje og havsalt over. Sett stekeovnen på 200 grader. Sett potetbåtene inn i midten av ovnen med en gang og stek i ca 40 minutter til de er møre. Prøvesmak en potetbåt før du tar dem ut.

Stek kjøttet i olivenolje på middels høy varme til det er brunt og gjennomstekt.

Varm tortillas/pitabrød i ovnen, og ha i det du vil ha. Kjøtt og tzatziki er et must. Rødløk og tomat er godt. Salatblad også. Og gjerne potetbåter.

 

#greskgyros #gyros #svinekjøtt #lunsj #fysemat #helgekos    
 

               

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

5 thoughts on “Greske Gyros

  1. Kjempe godt, men tror med fordel at en skal droppe den ene ss med salt. Det ble litt salt og jeg hadde ca 800 g kjøtt 😉

  2. Lene Christin: Guri. Nå ble jeg lei meg. Jeg tror det har sneket seg unn en ganske stygg skrivefeil, og at det skal være 2 ts – ikke 2 ss. Fryktelig lei meg for det – jeg leser alltid korrektur før jeg legger ut – men denne gikk dessverre under radaren.:-( Håper du ikke gir meg opp.:-)

  3. Jeg brukte 3 spiseskjeer salt, heldigvis så prøvesmakte jeg og fikk fikse det.
    Det var kjempe godt. Skal lage det til 5 venninner imorgen, med 2 teskjeer salt 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top