Hylleblomstsaft

Svarthyll kommer både som busk og tre, og av blomstene kan du lage en helt nydelig saft.

I boka vår (Ida-gode-venninne og meg) En bit av Sørlandet finner du oppskrift på både saften og hyllebæris. Det er Anne-Lise Nymoen i Risør som har laget dette og gitt oss oppskrift, og nå når boken endelig kom fra trykken var det på tide å prøve lage det selv.

Jeg plantet en svarthyll i hagen i fjor, men siden den i år bare har produsert to blomsterkvaster, ble det litt lite å lage saft på. Du trenger nemlig 25 kvaster for å bruke Anne-Lises oppskrift. (Nabo Marianne lager også nydelig hylleblomstsaft, og hun bruker 40 kvaster, faktisk.)

Men noen andre naboer har er et digert tre som bugner av blomster nå, så det løste seg fint i bytte mot litt nylaget saft.

Jeg har ingen erfaring med saftlaging egentlig, men jeg har gode minner fra både mormors og farmors hjemmelagede ripssaft. Jeg husker mor (mormor) brukte å ha litt voks øverst i flaska for å unngå mugg også. Fascinerende greier.

Saft er gøy! Jeg kjenner at det langt i fra er siste gang jeg skal lage hylleblomstsaft. Mulig jeg lager en litt søtere vri neste gang – for denne ble litt voksen-bittter-lemonish-smak på. Men jeg har ikke helt bestemt meg. For godt var det! Cowboyen var også veldig begeistret.  

Nok til ca 2 liter saft

Saften blander du ganske raskt, og så skal den stå i 3 dager å trekke.

Dette trenger du

25 blomsterkvaster med hylleblomst fra svarthyll
1,5 kg sukker
4 sitroner
60 gram sitronsyre
2 liter kokende vann

(Marianne-nabo bruker 40 blomsterkvaster, 3 sitroner og 50 gram sitronsyre – samme mengde sukker og vann)

Slik gjør du

Her har du en kvast. Klipp stilker og rist kvastene rene. Ta bort visne blomster.

Legg blomsterkvaster i en bolle, skrubb og vask sitronene. (Marianne liker å skrelle vekk litt av det ytterste skallet på et par av sitronene – det gjør ikke Anne-Lise.) 

Ha sukker og sitronsyre oppi sammen med blomsterkvastene.

Skjær sitronene i skiver.

Legg sitronskivene over, og hell kokende vann over der igjen.

La stå kjølig i 3 døgn, rør av og til.

Siles gjennom dørslag eller klede før du heller over på rene flasker.

Bland ut til passe saft, slik du gjør med annen saft. Dette smaker sommer! Helt nyyydelig!

(Saften i konsentrert form egner seg godt til å fryse også.) 

#enbitavsørlandet #svarthyll #hyllebær #hyllblomstsaft #saft #hjemmelagetsaft 
 

     
 

    

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

4 thoughts on “Hylleblomstsaft

  1. Så kjekt at det er flere som lager saft av hylleblomst 🙂 Jeg har brukt oppskriften i Gudrun Ulltveits bok ‘Hagens frukt og bær’. Den har de samme ingrediensene som du har brukt, bare med litt andre mengder. Hylleblomstsaft er så godt! Du burde prøve å lage gele av den; det er også veldig veldig godt 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top