Enkel Ciabatta

Jeg er ingen aktiv baker, men finner jeg en lettvint og god oppskrift kan jeg gjerne boltre meg litt på kjøkkenet med litt bakst også. Som for eksempel Erlends Grytebrød, eller disse Nanbrødene som jeg er så glad i.

Derfor var det veldig gøy å snuble over denne oppskriften på enkel Ciabatta. Jeg har mest lyst til å kalle den rask Ciabatta, men siden deigen skal stå på kjøkkenbenken i minimum fire timer blir det litt feil. Men å lage deigen går i hvert fall veldig fort. Og det går utrolig fort å steke den også. Og resultatet er bare helt suverent!

Så hvis du som meg er veldig glad i ciabatta, er det ikke noe å lure på. Dette må du bake!

Nok til et veldig stort brød

Fra kjøkkenbenk til lunsjbord, 10 minutter, pluss hvile på benken minimum 4 timer eller over natt. Steketid 15-30 minutter.

Dette trenger du

1,5 liter hvetemel
1 pose tørrgjær
1,5 ts salt
7 dl lunkent vann (ca 37 grader, håndvarmt)

Slik gjør du

Bland det tørre i en bolle.

Ha i det lunkne vannet, og rør det lett sammen med en sleiv.

La stå tildekket på kjøkkenbenken i minimum fire timer, men gjerne over natta.

Her er deigen neste dag.

Sett ovnen på det høyeste du har. Brødet kan stekes på opp til 350 grader. Min ovn går bare til 250 grader, så da ble det det her. 

Legg deigen på en melet underlag, og prøv å trykke den ut til en tykk firkant.

Dra i hjørnene og brett hvert hjørnet inn mot midten. Snu deigen og gjenta et par ganger.

Form til en schwææær tøffel på bakebrettet.

Finn fram en ildfast bolle som du fyller med vann.

Sett brødet midt i ovnen, og bollen med vann nederst i ovnen.    

Stek i 15-30 minutter (min tøffel måtte ha nesten 30 minutter, men jo høyere temperatur jo kortere steketid.)

Når brødet er gyllent og mørkt – med litt brune flekker her og der – er det ferdig.

La det gjerne hvile litt før du skjærer i det.

Oh la la!

 

 

  
 

  
 

 

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

4 thoughts on “Enkel Ciabatta

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top