Bakt ostekake med blåbær

Når du er over gjennomsnittet interessert i mat, finner du noen favoritter i kokke-lauget. Blant de norske er jeg for eksempel veldig glad i oppskriftene til Andreas Viestad (han som skriver i Dagbladet Magasinet) og Lise Finckenhagen, som brukes mye av NRK. Begge to har ofte oppskrifter som er enkle og greie. Jeg er også veldig glad i engelske Nigella Lawson, og jeg har funnet noen matbloggere i USA, blant annet Mels Kitchen Cafe som jeg ofte er innom. TV-kokken Rachael Ray er også en favoritt. Jamie Oliver er også veldig flink selvsagt, men mange av råvarene han leker seg med kan være vanskelig å få tak i her i Norge. I hvert fall i lille Tvedestrand. Jeg vil ha enkle oppskrifter med tilgjengelige råvarer. Det er det jeg liker best å formidle på bloggen også.

Når det gjelder oppskrifter fra andre, er det faktisk ikke opphavsrett på oppskrifter. Det betyr at man kan bruke de fritt. Det er ikke så rart – hvordan skulle man administrert det? Og hvem brukte oppskriften egentlig for aller første gang? Det blir en helt umulig oppgave å holde styr på. Men det er opphavsrett på denne teksten du sitter og leser nå. Introduksjonen til oppskriften. Det er mitt åndsverk, og det kan du ikke kopiere og bruke som du vil. Der ligger forskjellen.

Men så har man dette med folkeskikk. Som ikke er nedfelt i noen lov – men viktig likevel. Mange av oppskriftene jeg bruker aner jeg ikke hvor kommer fra. De kan være på et løsrevet ark, kopiert inn i en mail eller skrevet ned i en kladdebok. Uten at jeg husker hvor jeg fikk de fra. Noen oppskrifter lager jeg en egen vri på, og da blir de plutselig mine egne. Men hvis jeg vet hvor oppskriften kommer fra, prøver jeg å huske å skrive det i introduksjonen. Sånn som denne nydelige bakte ostekaka. Fra Lise Finckenhagen. Selv om den nok er laget av andre før henne også…:)

Denne er perfekt til selskapsbruk, for den skal helst lages dagen før den skal serveres. Så da er desserten i boks.

Nok til en springform på 22-24 cm

Fra kjøkkenbenk til kaffebord, 2,5 timer + 4 timer i kjøleskap

Dette trenger du

Kjeksbunn
300 gram digestivekjeks
150 gram smeltet smør
3 ss sukker, gjerne brunt sukker

Fyll
675 gram kremost naturelle, f.eks. philadelphia
200 gram sukker, gjerne ekstra finkornet, det får du f.eks. på Meny
frø fra 1 vaniljestang, eller 2 ts vanljesukker
200 gram rømme
3 store egg

Blåbærsaus
400 gram blåbær, ferske eller frosne
4 ss sukker
2 ts maisenna
1 ss sitron eller limesaft

Slik gjør du

Knus kjeksen til smuler, bland sammen kjekssmuler, smør og sukker.

Kle en form med bakepapir. Trykk kjeksblandingen jevnt ut i bunnen av formen og litt opp på sidene.

Stek bunnen på 180 grader midt i ovnen i 10 minutter.  

Bland sammen blåbær, sukker, maisenna og sitron i en tykkbunnet kjele. Kok opp under omrøring.

Knus gjerne litt av blåbærene underveis. La småkoke i 5 minutter og sett til avkjøling.

Bruk en kjøkkenmaskin og pisk osten glatt og kremet. Pisk inn sukkeret gradvis på lav hastighet.

Tilsett frøene fra vaniljestang og rømme. Pisk godt, og tilsett ett og ett egg.

Ikke pisk så mye etter at alle eggene er tilsatt. Bare til alt er blandet.

Hell ostemassen over  kakebunnen. Drypp litt blåbærsaus her og der. Bruk en spiss kniv og lag mønster med. Bare dra den noen ganger i striper over formen.

Stek kaken på 180 grader i omtrent 50-60 minutter. Kaken skal være fast, men disse litt i midten.

Skru av ovnen, sett ovnsdøren på gløtt og la kaken stå i 30 minutter til.

Så lar du kaka stå minst 4 timer i kjøleskap, gjerne natta over før den skal serveres.

Server sammen med resten av blåbærsausen. Heia Lise! Og alle de andre flinke folka der ute.:) 

 

#baktostekakemedblåbær #baktostekake #ostekake #ostekakemedblåbær #blåbær 
 

 

 

              

 

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top