Fårikål

I min barndom hadde jeg et skikkelig elsk/hat-forhold til fårikål (ribbe også) Jeg synes det var utrolig godt med kjøttet og kålen i fårikål, men brukte veldig lang tid på å sikre meg at alt fettet var borte fra kjøttet før jeg kunne spise det. Dessuten hadde jeg mild hel-pepper-angst, og måtte snu og vende på kålen for å forsikre meg om at det ikke gjemte seg held pepperkorn under der. Så det var et skikkelig prosjekt å få i si seg den årlige fårikålen (på julaften var det ny runde med fjerning av ribbefettet.). Men det var verdt det! Jeg syntes nemlig at det smakte helt nydelig.

Nå er det ikke så mye jobb lenger med fårikålen. Jeg overlever et pepperkorn eller tre. Litt fett også, for den saks skyld. Og fortsatt er det noe av det beste jeg får.

Fårikål er også noe av det enkleste du kan lage: kjøtt-kål-kjøtt-kål-kok. Ferdig! (Pluss litt salt og pepper da. Og kanskje litt hvetemel. Og noen poteter.)

Nok til 4 voksne     

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 2 1/2 – 3 timer

Dette trenger du

1,5 kg fårikålkjøtt 
1,5 kg hodekål
4 ts hel sort pepper
2 ts salt
1 ss hvetemel
5 dl kokende vann

Slik gjør du

Et tips for å heve smaken litt er å legge pepperkornene i vann over natta før du lager fårikålen. Da avgir pepperet mer smak, uten at det blir sterkt, altså.

Skjær kålen i store båter.

Legg kjøtt og kål lagvis. Jeg bruker en 10 liters-kjele, og da blir det bare to runder. 

Først kjøtt, så litt salt og pepper, så kål, så litt salt og pepper pluss 1/2 ss hvetemel, så kjøtt, salt og pepper igjen – før den siste runden med kål, salt, pepper og hvetemel.

Så heller du på 5 dl kokende vann. Det skal stå vann opp halvveis i gryta. Du kan eventuelt fylle på litt underveis hvis det minsker.

Kok opp, og fjerne skummet som legger seg på toppen. Skru ned til ganske lav varme, sånn at det såvidt kokebruser litt. La stå  og trekke i cirka 2 timer, eller litt lenger.

Fårikålen er ferdig når kjøttet løsner lett fra beina, og kålen er brunaktig. Grønn kål ser kanskje penest ut, men da er ikke fårikålen helt ferdig.

Server med kokt potet. (Jeg synes det er godt med tyttebærsyltetøy også, men egentlig skal det ikke være det til fårikål. Men det finnes vel verre regler å bryte:))

 

#fårikål #tradisjonsmat #norskmat #søndagsmiddag #høstmiddag #lam #hodekål 

 

 

 

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

One thought on “Fårikål

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top