Sitronrisotto med røkelaks

                                           Kommersielt innlegg i samarbeid med Peoplepartner. 

Når jeg har tenkt på ris, har jeg tenkt på Asia. Og når jeg har tenkt på Risotto, har jeg tenkt på Italia. Helt til nå.

Nå tenker jeg Hellas. Jepp – Hellas.

Livet som matblogger gir meg mange aha-opplevelser og mye ny kunnskap, enten jeg sitter og leser meg opp på en råvare eller en variant av en oppskrift på nettet, eller jeg blir invitert til en tilstelning som er knyttet opp mot mat eller matlaging på et eller annet vis.

For det er jo ikke sånn at jeg kunne alt om mat – og så bestemte meg for å begynne å blogge om det. Jeg var bare litt over gjennomsnittet glad i å lage mat – og underveis i bloggingen lærer jeg mye nytt, og smaker mye nytt også. Det er jo derfor det er så gøy!

Så nå leser jeg meg opp på ris. Visste du for eksempel at ris har gitt næring til mennesker i over 5000 år? Den fulgte i fotsporene til soldatene som vendte tilbake til Europa etter Aleksander den Stores felttog i India – og sånn kom den til Europa. Risen ble betraktet som en gave fra gudene, og fortsatt er den et sunt og næringsrikt alternativ i det daglige kostholdet. For hør bare:

– den er glutenfri
– den er lett fordøyelig og tas lett opp i kroppen
– den inneholder vitaminer og mineraler
– den er rask og enkel å tilberede
– og den er lett å bruke i kombinasjon med annen mat

For å nevne noe. Og det har seg altså sånn at klimaet i Hellas er ideelt for dyrking av ris. Det er i de områdene i Hellas som ligger ved Makedonia at du finner våtmarkene som gir deg både sjeldne planter, eksotiske fulgler som krøllpelikaner og flamingoer – og ris. Deilig ris som ikke er genmodifisert (non-GMO) og som er ekstra rik på smak.

Jeg er spesielt glad i risotto, den kremede risretten som kan varieres i det uendelige. Den lages på arborio-ris, og skal være myk og mektig – men fortsatt med litt motstand i risen (akkurat som pasta når det er al dente). Et nydelig og raskt middagsalternativ!

Her gir jeg deg oppskrift på en variant med sitron og røkelaks. Enkelt, smaksrikt og genialt. 

Nok til 4

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 30 minutter

Dette trenger du

1,5 liter kyllingbuljong (vann + tre terninger)
3 ss smør
1 1/2 ss olivenolje
2 sjalottløk
4,5 dl risottoris
2 ss sitronjuice (fra en ekte sitron)
4 ts finrevet sitronskall
salt og pepper
200 gram røkelaks eller mer
gressløk eller persille

Slik gjør du

Finhakk sjalottløk og la det surre i olivenolje og 1 ss smør på medium-lav varme i en gryte i 4-5 minutter.

Tilsett risottoris og surr i 1 minutt. Ha i buljong og bland sammen. Sett på lokk og kok på medium varme i cirka 20 minutter. Rør av  og  til.

Når risen er kremet men fortsatt al dente, rører du inn resten av smøret, sitronsaft og finrevet sitron. Salte and pepre etter smak.

Server med røkt laks og urter.

Da sier jeg bare som grekerne: OPA! 

 

 

      

   

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

One thought on “Sitronrisotto med røkelaks

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top