Risotto med pesto

                                        Kommersielt innlegg i samarbeid med Peoplepartner 

 

Kinesisk ordtak: “Perler er ikke dyrebare i livet, men jordens fem korn, der ris er det mest dyrebare”.

Siris ordtak: “Hvis du tror det kommer til å smake godt, så gjør det antagelig det.”

Sånn havnet pestoen i risottoen hjemme hos meg. Og selvsagt fungerer det. Risotto er omtrent like anvendelig som pasta, den kan varieres i det uendelige med ulike smaker.

Visste du forresten at ris produseres i Europa? Blant annet i Hellas, hvor det i deler av landet er helt ypperlige forhold nettopp for risdyrking. Og hvis du spiser den europeiske risen som dyrkes i Hellas kan du for eksempel være trygg på at den ikke er genmodifisert. Dessuten er ris glutenfri, det er derfor ris er den første kornsort som gis til spedbarn. På verdensbasis regnes den som et av de viktigste kornslagene, og ris er faktisk eneste hovednæringsmiddel for nesten 50 prosent av verdens befolkning. På noen asiatiske språk er til og med ordet for «ris» og «mat» det samme.

De gamle kineserne og inderne betraktet altså risen som en gave fra gudene. Jeg synes i hvert fall den er en gave på kjøkkenet. I vår familie spiser vi mye ris som tilbehør, men jeg er spesielt glad i risotto. Fyldig, kremet smaksrik risotto. Som denne, med pesto, grønne bønner og pinjekjerner.

Dette trenger du

Jeg setter ikke nøyaktige mål i denne oppskriften, da det er litt avhengig av hvilken risotto du kjøper. Bare følg anvisningen på pakka. Jeg liker å bruke grønnsaksbuljong til denne.

Risottoris
grønnsaksbuljong
2 sjalottløk
olje/smør
Pesto
grønne bønner
pinjekjerner

Slik gjør du

Surr finhakket sjalottløk i olje/smør, før du har i risen og surrer et minutt til.

Spe på med kraft.

Når risen er al dente (kremet – men fortsatt med litt tyggemotstand) er den ferdig.

Rør inn så mye pesto som du ønsker. Jeg lagde nok risotto til fire, og da brukte jeg fire spiseskjeer med pesto.

Server med bønner som du enten har kokt 1-2 minutter, eller surret litt i stekepanne. Pluss ristede pinjekjerner.

NAM!

 

#risotto #kommersieltinnlegg #ris #riceup #greskris #europeiskrisprodusertihellas   

 

   

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

One thought on “Risotto med pesto

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top