Pasta saltimbocca

Saltimbocca er en tradisjonell italiensk rett laget av kalv, spekeskinke og salvie. Men det finnes variasjoner, og man kan også bruke kylling. Her kommer en pastavariant hvor spekeskinken er byttet ut med bacon, men begge deler går selvsagt bra.

Av en eller annen grunn er ikke kalv en vanlig råvare i Norge. Det er ikke så ofte du finner den på menyene på restauranter heller. Jeg vet ikke helt hvorfor det er slik. Det er masse kalv å få nedover i Europa. Da jeg tok det opp i en eller annen anledning mente noen at det kanskje var fordi kalvene er så søte, så vi orker ikke spise dem. Det er en teori jeg har problemer med å tro på – vi spiser jo lam så det tyter etter. Dessuten tror jeg ikke vi er så annerledes og mer godhjerta enn vår naboer sørover.

Jeg har forresten en venninne som en gang nektet å spise pattegris, det var nemlig en babygris, så det orket hun ikke. Men du spiser jo lam, sa jeg. Lang betenkningstid. “Jeg hadde ikke spist lam hvis det het pattelam”. Bra svar!:)

Hvorom allting er – du får faktisk nå kjøpt kalv på utvalgte Menybutikker. Men billig er det ikke. Så hvis du vil lage denne pastavarianten uten å blakke deg helt – kan du bruke kylling.

Her er’n:

Nok til 4

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 30 minutter

Dette trenger du

400-500 gram kalv eller kylling
salt og pepper
2 ss smør
60 gram bacon eller spekeskinke i strimler
3 hvitløksfedd
1 dl hvitvin
4 dl fløre (matfløte eller kremfløte)
500 gram pasta
1 pk aspargestopper
finrevet skall av to sitroner
1 ts tørket salvie

Slik gjør du

Skjær kjøttet i spisevennlige biter, salte og pepre og brun det i panna i flere omganger. (Maks 150-200 gram kjøtt i panna av gangen)

Sett på pastaen, og kok etter anvisning på pakka.

Stek bacon og finhakket hvitløk i smør panna også.

Ha fløten og hvitvinen i panna og kok inn i 3 minutter. Krydre med salvie. 

Kutt aspargesen i mindre biter og la koke med sammen med pastaen de to siste minuttene.

Bland kalv og fløteblanding sammen, og ha i finrevet sitron. Salte og pepre hvis det trengs.

Bland sammen alt ei stor bolle.

 

#pastasaltimbocca #saltimbocca #pasta #kalv #bacon #fløte #asparges #sitron #hverdagsmat #festmat 

      

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

4 thoughts on “Pasta saltimbocca

  1. Ser deilig ut, som vanlig.
    Bloggen din er kjempefin med supre oppskrifter. Gutta mine har likt alle rettene jeg har laget fra siden din. Og jeg har laget mange. Tusen takk. ☺

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top