Mammas lasagne

Jeg lager egentlig ikke lasagne. Av den enkle grunn at det er maten jeg bestiller hjemme hos mamma.

I mine mange år som single i Oslo var det en del av rutinen når jeg skulle hjem til Sørlandet. Den faste telefonsamtalen om når jeg måtte hentes på buss- eller togstasjonen – og  kunne mamma være så snill å lage lasagne når jeg kom hjem?

Men nå har jeg altså laget den selv. Og det må jeg nok gjøre flere ganger. For min mammas lasagne er en deilig enkel og ukomplisert sak, som smaker hjemme. Og hva slår egentlig smaken av hjemme?

Nok til 4-6 personer

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 1 time (hvorav 25 minutter i ovnen).

Dette trenger du

400 gram kjøttdeig
2 løk
200 gram tomatpure
150 gram bacon (klippet i smått, eller kjøp terninger)
12 plater lasagne
salt og pepper
godt med revet gulost

Ostesaus

3 ss smør/plantemargarin (jeg bruker melange)
3 ss hvetemel
6 dl melk (jeg bruker lettmelk)
6 store spiseskjeer med revet gulost, eller litt mer
salt og pepper

Slik gjør du


Sett stekeovnen på 220 grader. Legg baconet på et bakepapir og sett i ovnen med en gang. Da er det ferdig stekt  etter 10-15 minutter.

Kutt løk i smått, og stek i stekepanna på middels varme i 5-10 minutter.

Mens du steker begynner du på den hvite sausen:

Smelt smør/plantemargarin i en gryte på middels lav varme. Så fort det er smeltet har du i mel og pisker til en fin, gul grøt. Ha i litt og litt av melken, og pisk mellom hver gang. La sausen tykne før du har i mer melk. Til slutt har du i ca 1/2 ts salt og 1/4 ts pepper og osten. Pisk til en tykk, fin og jevn saus.


Ha den ferdige løken i en bolle.

Stek kjøttdeig i panna, 200 gram av gangen. Salte og pepre (ca 1/2 ts salt og 1/4 ts pepper på hver omgang med kjøttdeig.)

Når all kjøttdeigen er stekt, har du i litt mer smør og all tomatpureen. La putre et par-tre minutter,og bland godt.


Ha det ferdigstekte baconet og løken i sammen med kjøttdeigen også.


Her har du den ferdige kjøttsausen. Den hvite sausen skal også være klar.


Ha et tynt lag med hvit saus i bunn, før du legger på fire lasagneplater. I en vanlig form skal det passe med fire hvis du legger de litt takstein-style. Hvis ikke får du bare brekke de opp litt og tilpasse som best du kan.

Ha et tynt lag med kjøttsaus over platene.


Og cirka 1/3-del – halvparten av den hvite sausen som er igjen.

Så kjører du et lag til med plater, et lag til med kjøttsaus, og nesten resten av sausen. Spar litt til siste runde.


Til slutt har du et nytt lag med plater, siste rest av sausen og rikelig med ost.

Inn midt i ovnen på 220 grader i 20-25 minutter – og  lasagnen er klar.

Mamma mia!

 

#lasagne #mammaslasagne #lasagna #italienskmat #pasta  

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

5 thoughts on “Mammas lasagne

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top