Pulled pork five spice

Eller dragsvin, som noen kaller det på norsk. O hellige jul, uansett. Saftigere kjøtt enn dette får du ikke. Kjøttet skal stekes lenge i ovn på svak varme. Resultatet kan omvende en vegetarianer.

Dette er en variant med den kinesiske krydderblandingen Five Spice. Jeg lager også en annen variant som er mer klassisk. 

Cowboyen mente dette var det beste jeg hadde servert på lenge, og det sier litt. For uten å skryte for mye, så mener jeg at jeg lager en del ålreit mat her i heimen.

Pulled pork serveres som regel i burgerbrød, f.eks. kan du lage disse. 

Eller du kan servere med asiatisk ris og stekt savoykål. Helt nydelig! 

Nok til 4-6 pers.

Fra kjøkkenbenk til middagsbord – cirka 8-12 timer. Men de fleste av disse timene kan du bruke på å gjøre noe helt annet, mens maten står i ovnen. Jeg lager det om kvelden, setter det inn i ovnen på 80 grader når jeg legger meg, og lar det stå i ovnen over natta. Så varmer jeg bare opp maten før servering, en times tid på 80 grader igjen. 

Du kan kjøpe nakkefilet, eller billigere – 2 kg nakkekoteletter.

Dette trenger du

1-1,2 kg svinekjøtt, f.eks.nakkefilet, eller 2 kg koteletter med bein
1-2 dl vann
1 løk
2 cm fersk ingefær
6 fedd hvitløk
1 sjalottløk
1 ss five spicekrydder
1 ts ingefær
1/2 ts kajennepepper
1 dl brunt sukker
2 ts salt

Slik gjør du

Sett ovnen på 80 grader. Ha sjalottløk, hvitløk og ingefær i en stavmikser. Kjør til mos.

Bland det tørre, krydder + sukker. (ikke saltet, det gnir du rett på kjøttet)

Skjær løken i ringer/biter og legg i bunn av en ildfast form. Ha kjøttet oppå, og gni inn med salt. Ha så på hvitløk/ingefær/sjalottløk-blandingen.  

Dryss det tørre over. Hell 1-2 dl vann i formen (hell det ned i et hjørne, ikke over krydderet). Ha aluminiumfolie over og sett i ovnen, i cirka 8-9 timer.

Når kjøttet er ferdig kan du dra det fra hverandre med gaffel, og blande sammen med løken. Bruker du koteletter er det greit å ta ut beina før servering.    

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top