Høne med mango og peanøttdip

Siste rett ut i min lille mattriologi på hel høne er nok min favoritt. Jeg er frøkteli’ (de sier det her på Sørlandet) glad i mango. Og dessuten veldig svak for peanøttdipp’er. Særlig når de smaker så godt som denne.

Tidligere har jeg lagt ut oppskrift på koking av hel høne, og forslag til en enkel rett å lage når høna er ferdigkokt. Kjøttet fra høna kan du bruke til to retter til, blant annet denne Hønsesuppa fra Provence.

Og her kommer altså denne deilige saken med mango og peanøttdip. 


 

Nok til 4

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, ca 20 minutter.

Dette trenger du

ca 300-400 gram hønsekjøtt (du kan selvsagt også bruke kylling, hvis du tilfeldigvis ikke har fått kokt deg ei høne)
ris nok til fire personer

mangosalat

1 mango
2-3 stilker vårløk
skvis av 1/2 lime
koriander hvis du har

peanøttdip

4-6 ss peanøttsmør
3 ss mangochutney
2 ss juice fra lime
1 fedd hvitløk
1/4 ts kajennepepper
1/4 ts salt
1/4 ts pepper
vann til du synes konsistensen er passe. Cirka 10 ss eller litt mer. 

Slik gjør du


Varm kjøttet forsiktig opp i kraften i ovnen.

Jeg setter ovnen på 200 grader, setter inn kjøttet i kraften i en ildfast form med folie (i kald ovn) – og etter 15-20 minutter er det gjennomvarmt. 

Bland sammen ingrediensene til dip’en i en stavmikser.

Chutney og peanøttsmør.


Lime og hvitløk, pluss krydder og vann.


Server det varme hønsekjøttet med ris og dip – og en enkel mangosalat.

 

Jøje meg så godt, altså!
 

   

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

3 thoughts on “Høne med mango og peanøttdip

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top