Groviser

Julemåneden er ankommet!

Desember handler mye om kos, både hjemme og hos andre. Og når man er bedt bort, er det hyggelig å kunne gi en liten oppmerksomhet til vertskapet. Ekstra hyggelig er det å gi bort noe man har laget selv.    

Denne oppmerksomheten kan f.eks være disse deilige grovisene. Smør og brunt sukker, mørk sjokolade og nøtter – med grovt mel i deigen. Nydelig. (Det er viktig å si til alle med bakeangst der ute at det bare tar 10 minutter å lage deigen. Dette får du til.:))

Jeg har ikke bakeangst, men er ubrukelig når det kommer til å pakke inn ting. Det ser ut som det er gjort av en med svært dårlig finmotorikk og lav impulskontroll. Hvilket jeg også har.

Men med litt cellofan og gullbånd fra bokhandelen, kan selv jeg få noe til å se lekkert ut. Stable noen groviser på et cellofanark, klem sammen på toppen og surr noe pent bånd rundt.

Kjempefint! Og ikke minst kjempegodt! 

Lag noe som du garantert klarer å få til – kos deg med det – og ha en fantastisk god førjulstid!

De er også veldig gode med litt philadelphiaost og f.eks. kirsebærsyltetøy…

Nok til 25-30 kjeks

Fra kjøkkenbenk til en takknemlig hånd 20 minutter. Det er etter første brett. Det tar 10 minutter å lage deig, og 10-12 minutter å steke et brett.

Dette trenger du

200 gram smør romtemperert
250 gram rørsukker, gjerne fra Dansukker
100 gram mørk sjokolade helst 70 % kakaoinnhold
50 gram hasselnøtter
50 gram valnøtter
2 egg
1 ts natron
275 gram grov sammalt hvete

Slik gjør du

Sett ovnen på 180 grader.

Pisk romtemperert smør og sukker til en kremet konsistens.


 

Bland i et og et egg, pisk godt i mellom. 


 

Pisk så inn mel og natron.


 

Hakk sjokolade og nøtter i småbiter, gjerne i stavmikser e.l. Vend blandingen godt inn i deigen med skje eller slikkepott.


 

2 ss deig per kjeks, og du får plass til 9 stk av gangen på et vanlig brett.

Stek midt i ovnen i 10-15 min (mine trengte 12 min i min ovn), og avkjøl på rist.

Sånn! NAMNAMNAM!

#groviser #oppskrift #mat #bakst #kjeks

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top