Focaccia-pizza

Jeg elsker italiensk pizza, og kan egentlig ikke få nok av den tynne, sprø varianten med den toppingen jeg har lyst på akkurat der og da.

Innimellom frister det med en skikkelig god, gammeldags lørdagspizza også – men som regel styrer jeg unna pizza med tykk bunn.

Nå må jeg revurdere det.

For dette – dette er ikke bare en litt tykk bunn – dette er rett og slett noe helt annet! Fluffy focaccia-pizza er et superdeilig alternativ til annen tradisjonell pizza, og egner seg veldig godt som f.eks. restemat.

Siden vi er i desember har jeg laget en julevariant med knuste, kokte poteter rørt inn med litt olivenolje, sitron, salt og pepper. Det holder egentlig det – noen kvaster rosmarin hvis du har, eller en annen urt – er også godt på pizzaen. Og litt spekeskinke er godt hvis du vil ha noe kjøtt på. (Eler som jeg har gjort her, noen små biter med ribbe.)

Bruk det du vil – men lag denne!

     

Nok til en langpanne

Fra kjøkkenbenk til sulten munn, 10 min å lage deig, heve 1 og 1/2 time, etterheve 1/2 time, steke 25 minutter.

Dette trenger du

1/2 pose tørrgjær
1 kg hvetemel
7 dl lunkent/kaldt vann, ca 25 grader
1 1/2 ss salt
5-6 ss olivenolje

Fyll-eksempel
revet mozzarella
7 mindre, eller 4 store ferdigkokte poteter, gjerne melne
noen klunker olivenolje
saften av en kvart sitron
salt og pepper
hvis du vil ha kjøtt: spekeskinke eller annen skinke

Slik gjør du

Ha mel og gjær i en bolle.

Ha i vann, og arbeid deigen godt sammen. Ha også i olje og salt, og la maskinen gå i 10 minutter – eller godt for hånd – så den er smidig, klissete og fin.

La heve under plast på et lunt sted (gjerne med et håndkle over( til den er dobbelt så stor. Eller i ca 1 1/2 time.

Ha et bakepapir penslet med litt olje i en langpanne. Hell deigen ut i panna.

Dryss litt mel over og klapp og dra deigen jevnt og fint utover hele panna.

Ha over plast og la etterheve i en halvtime.

  

Mos potetene med  en gaffel. Ha i olivenolje til mosen blir glatt og lett og fordele utover.

Ha også i sitron, salt og pepper.

Dryss osten først over pizzaen.

Ha “potetmosen” utover.

Ha eventuelt kjøtt oppå der. Gjerne urter også hvis du vil.

Stk midt i ovnen på 230 grader i 25 minutter.

Fluffy og nydelig!

 

#pizza #focacciapizza #focaccia 

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

2 thoughts on “Focaccia-pizza

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top