Pai med fetaost og spinat

For ca 100 år siden bodde jeg på Tøyen. På Tøyen Torg var det en tyrkisk grønnsaksbutikk som jeg passerte på vei til og fra t-banen. Og der inne solgte de Børek. Børek er en slags innbakt pai av filodeig i litt forskjellige former og varianter.

Jeg spiste mye Børek. Ofte som en erstatning for middag på vei hjem – av og til også som frokost. Det var to typer der jeg likte – en med potet, og en med spinat og fetaost. En vakker dag skal jeg lage Børek hjemme.

Men! I mellomtiden får det fint an å meske seg med dette fyllet i en vanlig pai. 

Her kommer spinat og fetaost:

Nok til en pai

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 1 time. Paien skal steke i 35-40 minutter av disse. Du kan f.eks. gjøre den klar om kvelden, og steke den når du kommer hjem dagen etter.

Jeg bruker miks til paideig. Ferdig paideig er dobbelt så dyrt, og å lage paideig selv tar mye lengre tid. 

Dette trenger du

1 pk paideig 
400 gram fersk eller frossen spinat
5 egg
200 gram fetaost
150 gram gulost
75 gram pinjekjerner
1 ts salt

Slik gjør du

Denne bruker jeg. Den står i melhylla, og skal bare tilsettes litt vann. Deigen blir veldig smidig og fin å jobbe med, og etter at du har kjevlet den ut kan du legge den i en paiform. Blir det et hull, kan du bare ta noe fra kanten å lappe med. Det funker fint.

   

Slik! (Følg stekeinstruksjonene på pakka)

Surr spinaten i stekepanna på middels varme i litt olje eller smør til den faller sammen. Du må nok ha noen runder, den er ganske omfangsrik. 

Pisk eggene lett med en gaffel.


Smuldre fetaosten i eggene.

Bland spinaten sammen  med eggeblandingen og ha opp i paiformen.


Dryss over pinjekjerner og gulost, og stek i 35-40 minutter etter anvisning på paideig-pakka.

Sånn!

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

10 thoughts on “Pai med fetaost og spinat

  1. SUPER DUPER RETT!!! DEN LAGER JEG!!! ELSKER PAI OG FETA OG SPINAT!!! N Y D E L I G !!! KAN IKKE VENTE TIL I MORGEN !!!! TAKK FOR TIPSET!!!

  2. This is the perfect site for anyone who wishes to understand this topic.
    You understand a whole lot its almost tough to argue with you
    (not that I really would want to…HaHa). You definitely put a
    new spin on a topic that has been discussed for ages. Wonderful stuff,
    just wonderful!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top