Enkel Keema

Jeg er veldig glad i asiatisk mat, da spesielt thai og indisk. Heldigvis virker det som om 8-åringen min har arvet kjærligheten til spesielt indisk mat, det er jeg veldig glad for. 6-åringen virker ikke like entusiastisk, men så er hun foreløpig ikke noen stor tilhenger av middagsmåltider i det hele tatt. Med mindre det handler om pannekaker eller grøt.

Men jammen meg fant jeg en rett vi skal bruke fremover. En enkel krydret kjøttdeigvariant som kan bygges opp eller ned. Og best av alt – den er likt av hele gjengen hjemme hos oss. Både voksne og  barn likte smakene her. 

Keema er rett og slett krydret kjøttdeig. Denne oppskriften sammen med ris, kanskje noe brød (f.eks nan-brød) og en yoghurt-dip (hvis du vil) blir et ypperlig og lettvint måltid!

(Du kan ha frosne erter rett i blandingen. Det skal jeg gjøre neste gang. Denne gangen serverte jeg soyabønner ved siden av, det var også veldig godt.)

Nok til 2 store og 2 små

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 20 minutter

Dette trenger du

400  gram kjøttdeig  av okse, lam eller svin
1 løk
2 fedd hvitløk
2 ss garam masala (indisk krydderblanding, selges stort sett overalt nå)
1 ss spisskummin
1 ts chilipulver
1 boks hakket tomat, 400 ml
1 ts sukker
salt og pepper
olje
150 gram frosne erter
nan-brød
ris

Slik gjør du

Hakk løk i mindre biter og hvitløk i smått og stek gyllent på medium varme i stekepanna.

Stek også kjøttdeigen med alt og pepper. 

Ha i krydder og hakket tomat (eventuelt frosne erter), og la alt sammen putre i 3-4 minutter før servering.

Server med det tilbehøret du vil ha.

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top