Pastaform med spinat og ost

Jeg tror grateng må være noe av den mest populære hverdagsmaten der ute i de 1000 hjem. Jeg vet i hvertfall at gratengene på bloggen min er blant de mest leste innleggene, og ofte de jeg får flest positive tilbakemeldinger på når jeg treffer lesere ansikt til ansikt.

For eksempel denne pølsegratengen. Denne makaronigratengen med skinke og brokkoli er også svært populær, og denne gratinerte laksen med soltørket tomat er min mest populære fiskerett.

Dette er en pastaform med spinat og ost, som føyer seg pent inn i rekken av gode gratenger. I utgangspunktet lages den med den italienske osten ricotta,  som minner litt om cottage cheese sånn rent utseendemessig sett. Men det er ingenting i veien for å bruke andre ostetyper, eller cottage cheese for den saks skyld. Fullkornspasta funker også fint.

Formen er uten kjøtt, men det er ikke noe savn. Så det er også en ideell mandagsrett for de som praktiserer kjøttfri mandag. Den kan også lages nesten ferdig kvelden før, så kan den bare stekes til middag neste dag.  

En kjempegod pastaform er det – og du finner selvsagt også oppskriften på min matapp. 

Nok til 4.

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 30-40 minutter.

Dette trenger du

500 gram kort pasta
5 dl frossen spinat
1 boks hakket tomat, 400 gram, gjerne med basilikum
1 beger ricotta eller cottage cheese, ca 2-3 dl
2 dl parmesan
2 dl mozzarella eller annen type gulost
salt og pepper

Slik gjør du

Sett stekeovnen på 200 grader.

Forkok pastaen et par minutter mindre enn det står på pakka. (Ofte skal pasta koke f.eks.10 minutter, men da koker du den i dette tilfellet bare i 8 minutter.)

Imens varmer du den frosne spinaten forsiktig opp i en gryte, og blander inn cottage cheese (eller ricotta) pluss salt og pepper. Cirka en teskje av hvert.

Bland den kokte pastaen med hakket tomat og halvparten av den revne parmesanosten.

Ha halvparten av pastaen i en ildfast form.

Ha spinat- og osteblandingen over pastaen.

Ha resten av pastaen over, og avslutt med mozzarella (eller annen gulost) og resten av parmesanosten.

Stek i 15-10 minutter midt i ovnen på 200 grader til formen er gyllen og fin.

Ah – grateng!

#pastaform #spinatogricotta #pastamedspinatogricotta #spagetti #hverdagsmat #middagstips #grateng   

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top