Bosnisk potetsalat med løk

Jeg elsker denne potetsalaten. Av flere grunner. Det er den første retten i boken jeg var med på å lage for et par år siden – En bit av Sørlandet. Og å lage den boken sammen med min gode venninne Ida er fortsatt noe av det gøyeste jeg har gjort. Det var Line i nabolaget her jeg bor som kom med denne oppskriften. Hun hadde fått den av en kollega fra Bosnia.

Vi har familie som bor i Bosnia. Da vi var der en sommer disket familien opp med grillmat og  tilbehør. Far i huset satt på en krakk ved en vedfyrt grill, og passet kjøttet som det  var gull i banken. Og du verden så mørt det var!  Ved siden av hadde de en enkel kålsalat med en slags eddikdressing i. Det er hands down det beste grillmåltidet jeg har fortært. I en søvnig hage  like utenfor Sarajevo.

Denne potetsalaten minner meg om den dagen. Fordi den er så enkel, og fordi den er så god. Det er noe rotekte og evig over en slik rett. Du sitter igjen med en følelse av at det er slik de alltid har laget akkurat denne salaten. Til alle tider. Enkelt og rent, med akkurat passe syrlighet.

Kanskje det blir din favoritt også?

Nok som tilbehør til 4.

Fra kjøkkenbenken til grillbordet, 30 minutter.

Dette trenger du

500-600 gram poteter. Det er 8-10 poteters som ikke er så store.
1 løk
4-5 ss salt (ja, du leste riktig)
1/2 dl brun eddik, 7%
1/2 dl olivenolje
1/2 ts salt – i tillegg til det andre saltet
1/2 ts pepper
1 neve finhakkede urter som basilikum, persille, timian eller oregano – jeg foretrekker basilikum eller persille

Slik gjør du


Skjær løken i tynne, runde skiver.

Bland løk med 4-5 ss salt, og la det stå mens du koker potetene.

 

Lag en dressing av eddik, olje, salt, pepper og urter

Når potetene er ferdigkokt skjærer du dem i skiver. 

Skyll løken i et dørslag, slik at alt saltet skylles bort. Press vannet ut av løken.

Bland løken med potetskivene.

Hell over dressingen – og server! Den er god kald, men enda bedre lun.

 

 

 

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

2 thoughts on “Bosnisk potetsalat med løk

  1. Buy Propecia For Hair Loss Generic Zovirax Order India [url=http://leviprix.com]generic levitra no prescription[/url] buy accutane singapore

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top