Livet er ikke helt det samme uten

Reklame | Castello

På brødskiva, knekkebrødet eller i omeletten. Sammen med kjeks, i salaten eller i middagsmaten. Muggoster fra Castello er faktisk en utrolig anvendelig ost som kommer i mange forskjellige smaksvarianter.

Jeg lager mye mat, jeg har jo en matblogg jeg skal drive!:) Men av og til trenger jeg å gjøre det litt enkelt, og kjøre noen lettvinte retter som gjør at oppholdet ved kjøkkenbenken blir kortest mulig. Enten fordi jeg trenger litt pause, eller fordi jeg er stresset på tid. Men jeg vil jo at det skal smake godt for det om tiden er knapp. Og da er Castello en god venn å ha.

Enten det er snakk om ostesmørbrød, ost og kjeks, eller for eksempel en av disse tre smarte og nydelige rettene du får her. Her har jeg brukt Castello Hvit med Chili og Castello Blå, som er to fantastiske, gode og kremete oster.

HVERDAGSMIDDAGEN

En av våre familiefavoritter har lenge vært denne, toppet med Castello Hvit:  http://sirifossing.blogg.no/1394470135_creamy_broadway_pasta.html

Men du kan også toppe en smart kjøleskapsomelett med Castello Hvit. Det er super hverdagsmat, hvor du kan få brukt opp grønnsaker i kjøleskapet som er på vei over til de evige jaktmarkeder, pluss kanskje noen påleggsrester.

Hvis du ønsker litt mer krutt i retten, kan du bruke Castello Hvit med Chili slik jeg liker å gjøre.

Dette er nok til 1-2 personer:

6 egg
9 ss vann
 ½ ts salt
noen skiver Castello Hvit med chili
grønnsaker: Jeg brukte 3-4 aspargesbønner, noen tomater og litt purre.   
kjøtt: jeg brukte et par skiver spekeskinke og en enslig skive med kyllingfilet som var i ferd med å gå ut på dato.

Pisk egg og vann til det bobler
ha i salt, grønnsaker og kjøtt i biter.
Topp med noen skiver Castello Hvit med chili oppå, og stek i 30 minutter midt i ovnen på 180 grader.

Rist noen brødskiver ved siden av og nyt!

SNACKSEN

Vi lager mange typer ostesmørbrød hjemme hos, både i stekepanna og i ovnen, med pesto, ketchup eller hvit saus med sennep i  – her er det kun din egen fantasi som stopper deg.

Men det er også fullt mulig å bytte ut brødskivene med skiver av søtpotet.

Skiver av søtpotet (1/2 1 cm tykke)
olivenolje
salt og pepper
spekeskinke
Castello Hvit med chili

Forvarm ovnen til 230 grader. Skjær skiver av søtpotet, pensle med olivenolje, salte og pepre.
Legg på et bakepapir, stek midt i ovnen i 6 minutter på den ene siden. Snu og stek 6 minutter på den andre siden. Så legger du på en skive med spekeskinke, før du topper med et par skiver Castello Hvit med chili. Ha i ovnen et par minutter til. Da er det tid for snacks!

FESTMIDDAGEN

Cowboyen min og jeg er helt tussete etter blåmuggost. Vi bruker det på eller inni hamburgere og på pizzaen, i salat sammen med pære, og som saus til biffen. Alene sammen med kjeks, eller på pepperkakene.

Denne nydelige lakseretten har vi blant annet servert på nyttårsaften med stor suksess. Den er veldig lett å lage, og resultatet er himmelsk! Den passer perfekt for de som får litt høye skuldre av å skulle lage selskapsmat, eller hvis du skal lage mat på steder med litt begrensede fasiliteter, som på en hytte eller lignende. Men den passer også i absolutt alle andre anledninger! 

Du kan bruke porsjonsskåler eller en større ildfast form. Prinsippet er det samme.

Vårløk/purre
kremfløte
Castello Blå
Laks
Spekeskinke
ris

Kutt vårløk i små biter og ha i bunnen av formen. (Purre går også fint)
Legg laksestykket oppå. Ha biter av Castello Blå rundt fisken. Så mye du har lyst på.
Fyll på med kremfløte halvveis opp på fiskestykket, i hvert fall så det dekker vårløken.
Legg en skive spekeskinke oppå, og stek midt i ovnen i 15-20 minutter på ca 200 grader. (Bruker du salmalaks må du har kortere steketid, 10-15 min.)
Server med ris eller noe annet du liker!

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

2 thoughts on “Livet er ikke helt det samme uten

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top