Oppbevaring av urter

Jeg har fått en ny favorittdings. Det er ikke egentlig en dings da – men noen selvvanningspotter i stoff fra Mester Grønn. (Nei – jeg får ikke betalt av Mester Grønn for skrytet.:))

Grow-in heter de, og i tillegg til blomster kan de med stort hell brukes til urter. Så langt er det bare Herr Timian som ikke virker spesielt imponert over sine nye klær, og visner i omtrent samme tempo som før. Mens både mynte og koriander til og med har kommet med nye skudd!    

For meg som lager mye mat, og som liker å bruker ferske urter, er det supert med noe som gjør at urtene overlever lenger enn de ellers ville ha gjort. Fine er de også, der de står i kjøkkenvinduene mine.

Noen urter velger jeg likevel å fryse ned. Det gjelder spesielt de urtene jeg ikke bruker så ofte, f.eks estragon og rosmarin. 

Plukk av så mye du kan fra urtepottene. Vask og tørk urtene, og legg dem i plastposer som du fryser. Når du skal bruke urtene, kan du bare knuse dem mellom fingrene mens de fortsatt er frosne. Det går også an å hakke dem før de fryses. Det spørs om f.eks. Herr Timian også ender opp i frysa. Men først skal jeg prøve ham i tøyposen gang til.

Jeg fryser fersk ingefær også. Det var et triks jeg lært av den amerikanske tv-kokken Rachael Ray. Skrell ingefæren, legg den i en pose og putt den i frysa. Da kan du bare rive fint på et rivjern den mengden du trenger neste gang du skal ha ingefær i en rett. Riv den mens den fortsatt er frossen, og legg den tilbake i frysa med en gang. Smart, ikke sant?:)

Grow-in-pottene kommer i flere størrelser og i flere design. Jeg har kjøpt strie-varianten til mitt kjøkken. 
 

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

2 thoughts on “Oppbevaring av urter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top