Brød- og tomatsuppe

Jeg lar meg stadig overraske av det italienske kjøkkenet. I utgangspunktet er det mange retter som har sitt utspring i fattig humannskost, men du verden hvor mye deilig mat de har klart å trylle frem med få ingredienser.

Noe av det de har vært flinke til, er for eksempel å bruke opp absolutt all mat. Vi i vårt overflodssamfunn kaster vanvittige mengder med mat, for eksempel kaster en familie som min med to voksne og to barn i snitt ett brød i uka.

Matvett sine sider kan du få tips om hva du kan bruke brødet til når det er i ferd med å bli tørt. De har mange andre fine tips også, når det gjelder å anvende all maten som kjøpes inn.   

Men lenge før Matvett kom på banen, hadde italienerne selvsagt en løsning på sitt brød-problem. Nemlig Pappa al Pommodoro. Tørt brød med tomat. Som suppe.

Det  blir  ikke så mye suppe, som det blir en slags grøt. Og det smaker helt nydelig. Italienerne bruker mye lyst brød, som ciabatta o.l., så jeg ville styrt unna de groveste brødtypene til denne retten. Syns du den blir for tykk, kan du spe på med litt vann, melk eller en skvett fløte. Jeg syns også det er godt med spiseskje lett creme fraiche i.

Har du ikke tørt brød – men vil lage dette likevel – kan du skjære brødet du har i terninger, og tørke det litt i ovnen (5-10 min), til det er tørt, men ikke helt sprøtt. Eller du kan kjøpe en av de pakkene med halvstekte ciabatta til en billig penge, steke dem, og bruke samme metode med terninger og tørking. 

Har du parmesan, så bruker du gjerne det – men det er ikke nødvendig. Originalen er uten.:)

Nok til 4.

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 30 minutter.

Dette trenger du

5 skiver tørt brød, eller mer, til sammen ca 250 gram.
3-4 tomater
1 boks hakket tomat, gjerne sherrytomater
½ l grønnsaksbuljong (1 terning + vann)
4 fedd hvitløk
3 ss olivenolje
2 ss finhakket basilikum + pynt
salt + pepper
parmesan

Slik gjør du

Knus hvitløksfeddene med flatsiden av en kniv, og blank dem på middels lav varme i en romslig gryte i oljen i et minutt eller så.

Skjær tomater i terninger, og ha tomatbitene og hakket tomat i gryta.

Hakk basilikum og ha den sammen med buljongterning eller pulver, salt, pepper og vann i gryta.

La småputre på middels varme i 20 minutter.

Ha i brødbitene og småputre i 5 minutter til.

Bruk stavmikser og kjør suppa til en glatt/smooth grøtkonsistens.

Litt ekstra olivenolje og parmesan gjør måltidet helt perfekt.  

#oppskrift #brødogtomatsuppe #tomatsuppe #brødsuppe #italienskmat #basilikum #tomat #parmesan #olivenolje #restemat #hverdagsmiddag #middag #suppe

 

Print

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

7 thoughts on “Brød- og tomatsuppe

  1. Lagte denne i dag og den var kjempe god! Hele familien likte den. I tillegg var jeg superfornøyd med å få brukt opp brødrester i steden for å kaste d 🙂

  2. Denne suppen er blitt min store favoritt. Jeg har endret den litt. Langtidssteker høne i slow cooker og har kraften fra den og strimla kylling i tomatsuppen. Kjempe godt! 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top