Italiensk jordbærsalat med parmesandressing

Etter påske er det straka vegen mot sommeren – og jeg merker virkelig at det går mot lysere tider.

Og mens jeg har en tendens til å legge min elsk på varmende supper i den kalde årstiden, vokser det seg frem en lyst på gode salater når vi nå nærmer oss mai med stormskritt.

Det er en stund ennå til de norske jordbærene kommer i butikken. Forskjellen på utenlandske og norske jordbær i min bok er at mens jeg nesten ikke vil gjøre noe med de norske jordbærene – annet enn å spise dem akkurat som de er – har jeg ingen skrupler når det kommer til de utenlandske. De du finner i butikken hele året herjer jeg med som jeg vil.

For eksempel i denne italienskinspirerte salaten med balsamicoeddik, mozzarella og tomater. Nydelig!

Som dressing er det helt perfekt med en rømme/creme fraiche med revet parmesan og litt finhakket basilikum.  

Dette er en god lunsjsalat, eller som del av en større buffet. Den passer også veldig fint ved siden av spekemat.

Nok til 4 som tilbehør

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 10-15 minutter.

Dette trenger du

1 agurk
1 eske sherrytomater
2 håndfuller jordbær
2 håndfuller mozzarellabiter eller kuler
1/2 dl balsamicoeddik
svart pepper
basilikum

Dressing

2 dl lettrømme, eller creme fraiche (lett eller vanlig), eller en blanding
2-4 ss revet parmesan
pepper
gjerne litt finhakket basilikum

Slik gjør du

Skjær bær og grønnsaker i smått. 

Det kan være lurt å vente med mozzarellaen helt til slutt, så slipper den å bli brunfarget av balsamicoeddiken. Den er mer delikat når den er hvit.

Vend jordbær, agurk og tomater i eddiken.

Ha biter av mozzarella, pepper og basilikum på til slutt.

Bland sammen ingrediensene til dressingen.

Et søt skål å ha den i kanskje?

Dette smaker godt! 

 

#jordbærsalat #vårsalat #sommersalat #tilbehør #spekemat #lunsjsalat #salat 
   

 

 

 

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

2 thoughts on “Italiensk jordbærsalat med parmesandressing

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top