Rugmelskrem

Matboka En bit av Sørlandet er min lille baby i år, en nydelig bok jeg har laget sammen med min gode venninne Ida Haugen. Vi har besøkt ulike folk her på Sørlandet som enten dyrker, fanger, plukker eller lager god mat av lokale råvarer. I boka finner du mange gode oppskrifter, og fine portretter av de ulike menneskene vi har møtt. En av de vi besøkte var  Færsnes Gjestegård i min barndomsbygd Vegårshei, og der serverer de denne desserten.

Rugmjølskrem. En gammel desserttype – og i menyen på Færsnes er den selvsagt oppført på nynorsk. Noe som gir den et ytterligere tradisjonsrikt shwung, synes jeg.

Jeg aner ikke når denne desserten oppstod, eller hvor den kom fra, men det høres ut som noe Oselia for eksempel kunne laget. Oselia Osuldsen var tjenestepike i perioden ca. 1870-1885 hos familien Samuel Eyde i Arendal. I perioden da Oselia arbeidet hos familien Eyde var Arendal Norges rikeste by, og familien Eyde en av de mest velstående familiene i Arendal. Den norske handelsflåten var den tredje største i verden. Du kan lese mer om henne og oppskriftene hennes på Oselia.no – en morsom matblogg som  Aust-Agder museum og arkiv, avd. KUBEN står bak. 

Tilbake til kremen. Selv om navnet har en veldig gammeldags klang, er min assosiasjon litt sånn  mocca-aktig.Det er en myk krem, en blanding av seterrømme og kremfløte. Blandet inn i den har du bittelittegranne kefir, hvor rugmelet har svellet en stund sammen med honning/sukker og vanilje. Ørlite granne ertemel lager litt kornete konsistens, og kremen er nydelig sammen med syltetøy eller friske bær.

Nok til cirka 4-6 desserter

Fra kjøkkenbenk til dessertbord, 10 minutter pluss en time svelling.

Dette trenger du

1,5 dl kremfløte
1,5 dl seterrømme
1/2 – 1 vaniljestang
1-2 ss sukker eller honning
1/2 – 1 ss fint sammmalt rugmel
litt kefirmelk (1-2 ss)
eventuelt 1 ts ertemel

Slik gjør du

Bland sukker/honning (jeg liker kremen litt søt, så jeg bruker 2 ss av hvert), frøene av en vaniljestang og rugmel sammen med 1-2 ss kefir, og sett kaldt i minst en time. 

Jeg bruker ertemel også. Da kjører jeg en liten neve tørre, gule erter på full guffe i stavmikser, og når det er blitt cirka 1 teskje fint ertepulver i bunn har jeg det i også.

Stivpisk fløte i en bolle, og stivpisk seterrømme i en annen bolle.

Bland krem, rømme og kefirblandingen lett sammen. Så har du rugmelskrem.

Server sammen med sesongens bær…

Eller syltetøy. Her har jeg brukt rabarbrasyltetøy.

#rugmelskrem #krem #rømme #dessert #rugmel #enbitavsørlandet 

 

 

 

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

6 thoughts on “Rugmelskrem

  1. Hei Siri.
    Så utrolig hyggelig at du har linket til bloggen vår! Det setter vi pris på. Vi ser at det kommer besøk på vår blogg via ditt innlegg, så det er veldig morsomt.
    Hilsen Monika, Fie og Lise… Bloggerne bak Oselias kokebok
    ved Aust-Agder museum og arkiv, avd. Kuben.

  2. hei igjen… Takk for hyggelig tilbakemelding. Vi lurer litt på om du kan rette navnet på institusjonen vår i innlegget? Etter at vi ble slått sammen med Setesdalsmuseet og Grimstad bys museer så endret vi navn til Aust – Agder museum og arkiv, avd. KUBEN.
    Greit dersom det kommer frem slik at folk ikke lurer på hvem viegentlig er.. 🙂
    Monika

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top