Nanbrød

For 10-15 år siden hadde jeg helt dilla på å bake nanbrød. Jeg lagde denne indiske Mulligatawny-suppa , og bakte nanbrød. Hvis du ble bedt til meg på å hybelen min på den tiden var det stor sannsynlighet for at det var dette du fikk servert. Både suppa og nanbrødene var favoritter hos meg.

Nå har jeg ikke bakt nanbrød på år og dag, så jeg var litt spent på om brødene fortsatt leverte. Og det gjorde de! Du verden så gode de er. Jeg anbefaler å gå på jakt etter løkfrø (kalles også Nigella-frø) i en innvandrerbutikk, men du kan fint bake dem uten også.

Dette er ikke noe anderledes enn å sette en vanlig deig, men det er ikke noe etterheving, og de trenger kort steketid. De trenger egentlig ikke å kjevles ut en gang før de stekes. Min 4-åring fikk gleden av å trykke og dra dem litt utover, jeg synes bare det er sjarmerende at de ser litt ulike ut.

Disse anbefaler jeg på det varmeste! (Og sjekk mine ulike indiske gryter under kategorien Asiatisk – der er det masse godt du kan bruke brødene til.)   

Nok til 10 nanbrød

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 2 1/2 timer. (25 minutter med svelling av melk og gjær, pluss 1 – 1 1/2 times heving)

Dette trenger du

2,1 dl h-melk
1 1/2 ss sukker
1 1/2 ss tørrgjær
600 gram hvetemel
1 ts salt
eventuelt 2-3 ts løkfrø
2 ts bakepulver
4 ss vegetabilsk olje, jeg bruker olivenolje eller rapsolje
2 1/2 dl tykk yoghurt naturelle, f.eks. gresk type    

Slik gjør du

Lunk melken til den er håndvarm, 37 grader. Ha i halvparten av sukkeret, og halvparten av gjæren. Pisk det sammen, og la det stå i 20-25 minutter.

Finn fram salt og løkfrø, bakepulver og hvetemel også.

Ha hvetemel, bakepulver, salt, løkfrø pluss resten av sukkeret og tørrgjøren i en stor bolle.

Lag en grop i midten, og ha i melkeblandingen, olje og yoghurt.

Elt alt til en blank og smidig deig i kjøkkenmaskin, eller kna for hånd i 10-15 minutter. Ha litt et par teskjeer olje i bollen, og smør et par utover deigen også før du setter den til heving.

Sett deigen et lunt sted med fuktig håndkle over bollen.

La heve til cirka dobbelt størrelse. 1- 1 1/2 times tid.

Sett stekeovnen på grill og 275 grader (min går bare til 250 grader, så da blir det sånn hos meg).

Del deigen i 10 emner.

Du kan kjevle emnene ut til pene dråpeformede brød, eller bare trykke og dra de ut til du synes de ser bra ut. De skal være ca 1/2 cm tykke, og du får plass til tre på bakebrettet av gangen.

Stek de 2-3 minutter til de begynner å bli brunflekkete og få litt bobler her og der, snu de og gjør det samme på andre siden. Siden min ovn bare går til 250 grader, måtte jeg steke et par minutter ekstra på hver side.

Sånn vil du at de skal se ut.

Oppbevar gjerne i aluminiumsfolie, så blir de ikke tørre.    

Da er det bare å sette tenna i verdens kanskje beste brød?:) 

#indisk #nanbrød #brød #indiskbrød #bakst #gjærbakst

 

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top