Bollefrikassé

Dette er god, gammeldags mormor-mat. Men mens mormor gjerne hadde god tid til å lage maten, er denne oppskriften tilpasset en mer hektisk tilværelse. Det vil si at du får skikkelig bra mormor-følelse på bare en halvtime.

Jeg må si at det er mange ting jeg ikke misunner de forrige generasjonene. En tung og hard hverdag som manglet mange av de hjelpemidlene og husholdningsmaskinene vi har i dag, og mangelen på muligheter som gjorde at mange ikke fikk følge sin egen drøm og velge sin egen vei.

Men det virket som de hadde så mye bedre tid! Det misunner jeg dem. Tid til å lage alt fra bunnen av og stå å røre i grytene helt til maten smakte helt perfekt. Tid til å lære den neste generasjonen hvordan det skal gjøres. Men hvem vet. Kanskje de hadde kastet seg over noe halvfabrikata de også hvis de hadde hatt muligheten? I hvert fall tror jeg de likte å finne smartere og raskere måter å gjøre ting på.

Denne er laget på forespørsel fra en av mine lesere. Hun mistet sin mormor for en stund siden. Denne mormoren var fast leser av bloggen min, og viste ofte barnebarnet sitt oppskrifter jeg hadde lagt ut.Det synes jeg var innmari koselig å høre. Så da måtte jeg selvsagt diske opp med en frikassé med medisterboller. Til ære for mormor Trine.

Nok til 4

Fra kjøkkenbenk til middagsbord, 30 minutter

Dette trenger du

1 pakke medisterfarse, 500 gram
5 store kokefaste poteter
3 gulerøtter
1/2 purre
1 liter grønnsaksbuljong (vann + to terninger)
2 ss smør/margarin
2 ss hvetemel
2 dl melk
salt og pepper
masse persille

Slik gjør du

Kok opp grønnsaksbuljongen i en romslig gryte.

Skrell og kutt potet og gulrot i små, spisevennlige biter. Litt mindre enn fyrstikkesker.

Kutt purren også.

Ha grønnsakene i den kokende buljongen. De skal koke totalt cirka 20 minutter.

I mellomtiden lager du hvit saus.

Smelt smøret (jeg bruker melange) på middels lav varme i en gryte.

Så fort smøret er smeltet har du i hvetemelet og pisker til en fin, gul krem.

Spe på med melk litt etter litt (ca 1/2 dl av gangen) og la sausen tykne mellom hver runde. Pisk jevnlig.

Når all melken er i og sausen er tykk og god, kan du skru ned plata. Ha på litt varme, ikke skru helt av.   

Når grønnsakene har kokt i 15 minutter, kan du forme medisterboller og dytte ned i mellom grønnsakene. De treger bare 3-4 minutter før de er ferdige.

Bruk en skje og en glass kaldt vann som du dypper skjea i før du former bollene.

Etter du er ferdig med bollene har du den hvite sausen oppi. Ikke ta oppi alt på en gang, ta litt og litt og rør ut.

Salte og pepre etter smak i hvert fall en halv teskje av hvert – kanskje litt mer.

Se det ja! Rikelig med persille hører med.

Og husk – du kan bruke mye annet av grønnsaker i denne. Pastinakk, persillerot, erter… Erter trenger bare være i like lenge som bollene.

#mormormat #bollefrikasse #frikasse #søndagsmiddag #hverdagsmat #medisterboller #hvitsaus #rotgrønnsaker #tradisjonsmat  

          

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

22 thoughts on “Bollefrikassé

  1. Hei kjæreste Siri. Tusen hjertelig takk for at blåser liv i min kjære mommos tradisjoner <3 Tårene triller her. Dette blir middag her i dag, hjertelig takk, du er så god. Dette gjorde meg så inderlig godt i sjela, jeg føler jeg nå skal spise middag hos min kjære mommo i dag! Følger med deg videre med stor entusiasme! Stor klem.

  2. Julia Klausen: Det er bare hyggelig – det er jo så fin historie. Dessuten er det jo veldig god mat! Sønnen min på snart 7 år forsynte seg tre ganger, så denne må nok lages flere ganger her hos oss. Da skal jeg tenke både på deg og din mormor – og litt på min egen.;-)

  3. Kan jeg blande medisterfarse og medisterdeig sammen i disse bollene? Bruker du musknatnøtt som krydder her? Mvh Sigrun.

  4. sigrun rognlien tveit: Hei! Jeg er usikker på om jeg ville blandet – da ville jeg kanskje ha stekt dem først før de skal i sausen. Jeg bruker ikke muskatnøtt, men jeg ser det er en del oppskrifter som gjør det. Så det er bare smak og behag. Kjør på, hvis du liker muskat.:)

  5. Jeg ble litt rørt av historien, og tenker på min egen mormor.
    En ting er jeg ganske sikker på, at de omfavnet halfabrikat-maten da den kom, ellers så hadde ikke vi vært der vi er i dag.
    Jeg leste ett sted at suppeposene var en revolusjon da de kom, og det ble ett statussymbol å lage ferdigmat. Paradoksalt til i dag.
    Jeg var i Kina for en del år siden og de hadde nettopp fått Kentucky fried chicken “restauranter”, og det gikk for å være den dyreste, “fineste” og mest “delicious food” man kunne få tak i. Det var status å kjøpe maten sin der.

  6. Hva i all verden er det som får deg til å tro at din mormor-generasjon hadde bedre tid enn din generasjon har??? Total mangel på historiekunnskap.

  7. Selvfølgelig hadde bestemor bedre tid enn meg til huslige sysler.Jeg er borte fra hjemmet ca.10 timer hver dag grunnet jobb +barna som skulle hit og dit på aktiviteter flere ganger i uken.Bestemor slet hun også,men hun var hjemme.Masse man får gjort i løpet av 10 timer hver dag.Tusen takk for nydelig oppskrift,jeg laget også den når jeg ikke hadde råd til og kjøpe høne.De gamle oppskriftene er best!!!

  8. Husker vi hadde denne hjemme, ofte med lammekjøtt i. Og potetene ble servert ved siden av. Min mor laget løksaus. Den minner om denne, men det var løk i tillegg til eddik i tror jeg. Men dennne var minst like god😄

  9. Kan jeg bytte ut bollene med noe annet kjøtt? Må jeg eventuelt endre noe på oppskriften?

  10. Kjempegodt, selv serverer jeg lun smult som drikke til farsemat. Dette smaker kjempegodt, gjerne med friskklippet gressløk !

  11. Denne var god! Og overraskende kjapp. Gøy å finne ut at man ”klarer” å lage denne retten så enkelt.
    Mvh student, 25

  12. LURER PAA HVA MEDISTERFARSE ER LAGET AV? BOR IKKE LENGER I NORGE OG FOR AA LAGE DEN MAA JEG HA INGREDIENSENE. SAVNER EN DEL AV SLIKE TYPISKE NORSKE RETTER MED SAA UNIK SMAK OG SOM IKKE FINNES ANDRE STEDER! TAKK FOR SAA INSPIRERENDE POSTER/RETTER! NYDELIG!

  13. Hmmm… Frikasse må jo ikke være bare med lam eller høne, men detta har jeg aldri tenkt på.
    Må prøves 😀

  14. Jeg har et tips til kjappe boller. Putt farsen i en pose, klipp hull i ett hjørne, klem ut litt farse og kapp den av med en teskje rett ned i gryta. 😊

  15. THANK YOU SIri !satt å funderte på om det var noe annet enn medisterkaker en kunne mekke i stand å da fant jeg heldigvis denne oppskriften her. Ingen tvil denne måtte prøves. Du slette tid for noen knakanes gode smaker det ble på denne. Selv om en er mor ,far, bestemor,bestefar, mormor eller morfar. om en skulle ha dårlig tid eller masser av tid så ta deg i alle fall tid til å lage denne retten . For meg er det knekkende likegyldig om mormor generasjonen har dårligere tid nå enn før. Smaken er helt upåklagelig uansett. Baste.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top