Surdeigsbrød (i en fei)

Det er noen ting som jeg ikke helt gidder å gi meg i kast med. Noen prosesser tenker jeg at jeg overlater til proffene, så kan jeg – den glade amatør – heller kose meg med deres ferdige produkt. Jeg lager ikke ost. Jeg lager ikke pølser heller. Ikke røyker jeg noe særlig mat – men jeg leker litt med tanken – i hvert fall på grillen.

Surdeig har jeg også overlatt til proffene. For det første baker jeg ikke så mye, og hvis jeg baker er det gjerne sånne enkle, fantastiske ting som Latmannsbrød, Grytebrød og Enkel Ciabatta. Jeg elsker oppskrifter som gjør det lett å jobbe på kjøkkenet!

Men nå må jeg faktisk legge surdeig til den lista. Idun har nemlig kommet med (og  nei – jeg får ikke betalt for å skrive dette) en SURDEIGSTARTER. Genialt! Å lage surdeig er nemlig en lang og møysommelig prosess. Som kan ta bortimot en uke. Og da risikerer du i tillegg at deigen “dør” underveis, og så må du faktisk begynne helt på nytt. (Les om prosessen her, hvis du vil.)

Denne oppskriften gjør at du kan bake brødet på samme måte som med andre brød. Sammenlignet med en uke, er det i en fei, spør du meg. 

Surdeigstarteren kan du bare blande rett inn i brøddeigen din, og så kan du bake surdeigsbrød/rundstykker/bagetter/pizzabunner i vilden sky.

Jeg gjentar: genialt!

Er dette kjøpt hos baker? Nope. Laga hjemme. Av meg.

Det kommer mange bilder i dette innlegget, men det er fordi jeg har tatt bilder av bretting av deigen også. 

Dette trenger du til 2 brød, eller 1 brød og noen rundstykker

1 pose surdeig med fullkornshvete
1/2 pk (25 gram) fersk gjær
5 dl kaldt vann
600 gram hvetemel
200 gram sammalt hvete
2 1/2 ts salt
1 1/2 ss olivenolje eller rapsolje
2 ss honning

Slik gjør du


Dette er det nye produktet. Du finner det i kjøla ved siden av fersk gjær. Her i Tvedestrand er det foreløpig Rema 1000 som har tatt det inn.


Pisk først ut gjæren i det kalde vannet.


Ha mel, gjærvann, olje, honning og surdeigen i en kjøkkenmaskin med eltekrok. (Vent med saltet til helt mot slutten)

Kjør på lav hastighet i 5 minutter, og litt høyere hastighet i 10 minutter til. Ha i saltet de siste par minuttene.


Så kan du enten heve deigen lunt i en time på benken, eller du kan gjøre slik jeg foretrekke – heve den i kjøleskapet over natta.

Jeg har kjøpt sånn plastboks på Europris som er ment til sko. Den har perfekt bredde for en kjøleskapshylle.

Pensle med litt olje, eller spray med litt fett. Ha deigen i den, og la den stå til neste dag.


Sånn ser den ut etter en natt i kjøleskapet.

Nå gjelder det å behandle deigen litt pent og bestemt. 


Ta tak i den ene kortenden, og brett mot midten.


Før du bretter den andre kortenden over.


Før du velter deigen  ut. Jeg bruker en silikonmatte, det lønner seg å ha litt olje eller fett på underlaget.

Trykk deigen litt ut så du får en tykk, fin rektangulær deig.


Hvis du vil ha rundstykker kan du gjøre det så enkelt som at du deler deigen i lange, litt brede stykker – og deler de opp igjen i passende rundstykkebiter. En sånn skrape som du bruker til sparkel er fin til formålet.

Ingen elting, ingen trilling – bare kutt deigen i biter før du hever den. Enkelt, ikke sant?


Eller du kan gå for de nydelige brødene. Brett langsiden lengst fra deg inn om litt over midten. Brett langsiden nærmest deg tilbake mot midten. Og brett kortendene inn mot midten – men ikke helt inn. Litt sånn konvolutt-style. 


Så bretter du langsiden lengst fra deg inn mot litt over midten igjen. Gjenta en gang.


Den siste gangen du bretter langsiden over “lukker” du deigen igjen ved å klemme deigkantene sammen nederst med håndbaken.

Del deigen i to emner, og elte forsiktig til en stor rund bolle. Se en fin film på YouTube om hvordan du kan gjøre dette.


La deigen hvile en 10 minutters tid.


Velt deigen på hodet inn i en slik brødkorg (drysset med litt mel) som gir et kult mønster, eller i en vanlig brødform.

Hev tildekket på lunt sted en times tid.

Sett stekeovnen på full guffe – min går til 250.


Når deigen er hevet velter du brødet på hodet ut på bakepapir. Snitt et mønster med veldig skarp kniv (her har jeg skåret en strek langs midten, og små skråstreker på begge sider).

Sikt over litt hvetemel.  

Sett en ildfast skål med 1/2 dl vann i bunnen av ovnen. Skru varmen ned til 220 grader.

Stek brødet midt i ovnen i 25-30 minutter.


Rundstykkene kan få f.eks. et kryss. De stekte jeg på 20 minutter på samme måte.


SÅ gøy og SÅ godt!! 

#surdeig #surdeigsbrød #idunsurdeig #bakst #brødbakst 

   
 
 

 

 

 
   

Hos meg finner du helt vanlig mat. Enkle og gode retter som alle kan klare å lage. Overlat trøflene til kokkene, og kos deg på kjøkkenet!
Posts created 749

12 thoughts on “Surdeigsbrød (i en fei)

  1. Statera Marit Ebeltoft: nja, i surdeigen blir det jo gjær – om enn ikke den industrilagde.:) Dette blir jo en litt annen måte å gjøre det på -‘men med et utrolig godt resultat! Anbefales på det absolutt varmeste.:)

  2. Statera Marit Ebeltoft: Sjekket opp på Iduns Facebook side, og du kan fint bruke surdeigsstarteren uten gjær også – da må den bare heve veldig mye lenger.;-)

  3. Hele “greia” med surdeig er at man ikke skal ha så dårlig tid. Surdeig har mange positive effekter, og de forsvinner jo om man bruker gjær for å “eksplodere deigen”, som jeg liker å si. Surdeig bryter blant annet ned glutenstrukturer – etter at brødet har hevet. Å bruke gjær sammen med surdeig er bare for å få litt surdeigssmak, men man får ikke den deilige, fyldige surdeigssmaken om man bruker gjær.
    Ellers må jeg si at du bommer litt i kommentaren din om å lage surdeigsstarter. Ja, det er en møysommelig prosess og ja, det kan gå feil. MEN – når starteren først er laget holder man seg til den så lenge man ikke lar den dø. Det er bare å mate den opp hver 7-14. dag. Da er det ikke noe mer jobbing med den.Så om man da regner på kostnaden mellom å kjøpe jukseprodukt i kjøledisken (har den holdbarhet i mer enn et par uker tror jeg ikke noe på at det er skikkelig surdeig) kontra å ha sin egen surdeig hjemme, så tror jeg du kommer til å få sjokk 😉

  4. Lars: Etter å ha bakt og smakt på dette brødet kan jeg ikke si jeg er enig. Jeg synes det var et nydelig surdeigsbrød.:) Jeg siterer gjerne Tom Viktor Gausdal på Instagam i dag, som la ut bilde av et fantastisk surdeigsbrød der: Det går faktisk an å ikke ta snarveier. Selv om det er mye mer krevende og tar lengre tid. Noen ganger kollapser deigen og andre ganger vil den ikke reise seg. Temperatur og klima spiller en stor rolle.” Sitat slutt. Så det er klart – dette er jo brødbaking for viderekomne. Men for alle som elsker å bake, er det sikkert en veldig fin prosess. For oss andre – mener jeg den nye surdeigsstarteren fra butikk er et strålende alternativ. Med vennlig hilsen Siri.

  5. Snublet over bloggen din 😂
    Gleder meg til å prøve noen av oppskriftene dine.
    Skal i butikken i dag så da blir nok en surdeigstartet med hjem. Har hatt lyst til å prøve det leeeeenge. Takk for at du hjelper meg igang, lykke.
    Ønsker deg en vakker lørdag 🍞☕️

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top